Bogen "Børns leg og eksperimenterende virksomhed" beskriver, hvor vigtig legen er for børns udvikling. I dag er det i høj grad dagtilbuddene, der skal realisere børns potentiale for læring og udvikling. Da børn ofte tilbringer mange timer i dagtilbud, er der bl.a. forsket i, hvordan børn trives, lærer og udvikler sig bedst. Børn og leg er to selvstændige fænomener og dog uundværlige for hinanden. Men hvordan forstår vi så børns leg og dens betydning for børns læring og trivsel? Hvordan definerer vi leg? Hvordan definerer vi læring i leg? Hvad er afgørende betydning for at fremme børns læring, udvikling og trivsel? Er leg en virksomhed? Hvilken rolle og påvirkning kan den voksne spille i børns leg?

Bogen beskriver bl.a., hvordan legens nuancer, processer, perspektiver, indgangsvinkler og udvikling er medskabende og udviklende for børns sproglige, kognitive, og emotionelle udvikling. Børns indre motivation driver dem imod legen, og for at børns leg kan folde sig ud, er de afhængig af et læringsmiljø, et socialt legemiljø. Et miljø, som giver muligheder for, at børn kan bruge deres kroppe og sanser til at eksperimentere, og hvor de kan bruge deres forestillingsevne, fantasi og kunne lege "lade som om"-lege, og ikke mindst hvor der er plads til kreativitet. Hvad er leg? Hvad er fri leg? Er fri leg en pauseagtig virksomhed for børn og voksne? Kan der være fri leg ved alle former for leg? Kan der være læring/udvikling i fri leg? Uanset om der er tale om "fri leg" eller en pædagogisk aktivitet, så er leg med til at bygger bro mellem børns indre og ydre verden. For børn bliver leg ofte til en fortolket genspejling af det, som de har iagttaget, og oplevelser, der ses i deres leg.

Hvordan kan vi så styrke legens kvalitet? Og hvilken rolle spiller de voksne for børns leg? Bogen beskriver, at især de voksne har og kan have en særlig rolle i børnenes lege. Ved voksen deltagelse i legen har den voksne mulighed for at bringe nye nuancer og hæve legen op til et højere niveau ved at bringe læring ind i legen. Den voksne kan skabe tryghed i legen, så forestillingsevne og fantasi kan udfolde sig i samspillet og kommunikation. Den voksne er dermed med til at udvikle og understøtte børns læreprocesser. Ved den voksnes deltagelse i leg kan der ligeledes skabes motivation og en oplevelse af at være betydningsfuld for børn, der kan være lidt udenfor eller børn med særlige behov. Disse børn kan have større muligheder for at deltage og blive medinddraget i legen. Udover mulighederne for at skabe inklusion, kvalitet, udvikling, adgang og deltagelsesmuligheder så er det den voksnes engagement, der kan være afgørende når det gælder leg. Den voksne må være sig bevidst om sin deltagelse i legen, for lige så givende det kan være, lige så ødelæggende kan det være med den voksnes deltagelse. Dertil må den voksne være sig bevidst om at bringe flow ind i legen og sørge for at opbygge en nysgerrighed og opslugthed i legen ved at hæve og sænke sværhedsgraden i legen afhængigt af, hvem der er med i legen.

Vær nysgerrig på børns leg, stil åbne spørgsmål, reflekter gerne sammen med børnene og giv dem kreative udfoldelsesmuligheder i sociale legemiljøer, hvor de får mulighed for at udvikle deres sanser og følelser. Gerne så de derigennem opnår nye erfaringer og udvikler nye strategier. Giv børnene næring til at udvikle deres livsmod, vitalitet og lysten til at lege. Deltag gerne selv i legen - det er både sjovt og lærerigt. Leg er ikke bare leg og vær dig bevidst om dine muligheder i legen. God fornøjelse.

Denne bog er absolut anbefalelsesværdig for både studerende, pædagoger og andet pædagogisk personale. Bogen kan være med til at bibringe en forståelse af leg som en skabende virksomhed samtidig med, at den kan være inspiration til at det pædagogiske personale, så de sammen kan være med til at bringe nye nuancer ind i legen, uanset om den er fri eller voksenstyrret.

Faglitteratur
Dafolo
Sarah Damgaard Warrer og Stig Broström
70
Birgit Thorvig
29. juni 2017

Seneste anmeldelser

-->