Louise Ariesen Rams’ bog om skam beskriver hele vejen rundt, hvordan skam på godt og ondt kan være en hæmsko eller udviklende gennem hele vores liv.
Allerede på de første sider bliver jeg ramt af omfanget af skam, og hvordan jeg pludselig kan se min egen skam fra en anden vinkel uden egentlig at have tænkt før, at jeg har haft skam i livet.

Bogen tager læseren igennem flere forskellige typer af skam og beskriver og sætter vinkler på, hvordan børn, unge, mænd og kvinder rammes eller bliver skammet af hinanden eller i samfundet. Det er forunderlig læsning, og man arbejder konstant på højtryk med at tænke og mærke, om man selv er ramt eller blevet skammet gennem flere forskellige faser af livet. Samtidig skabes der plads til at reflektere over, hvordan de skamfulde episoder, som ens liv har budt på, har sat sit aftryk. Er man kommet videre, eller lever man fortsat med en del af sin skam, og hvordan påvirker det så ens liv?

Som hun så fint skriver hen imod slutningen af bogen: Til gengæld kan vi lære vores skam at kende, opdage dens tidligere frø i os, der enten kan slå rødder og tilføre uendelig smerte eller kan blive årsag til samhørighed og taknemmelighed, når den næres med varsomhed og varme. Det første skridt ud af skammen er altså at genkende den i os selv. Først da kan vi forstå den væsen og lære at leve med den

Bogen beskriver skammens signaler, og hvad den gør ved os, hvis ikke vi tager den alvorligt. Bogen byder skammen velkommen, så vi kan arbejde med den. Mange af livets udfordringer (bl.a. angst og lavt selvværd) kan have sit udspring i skammen og som forfatteren skriver: Når vi skammer os, oplever vi derfor en række kropslige reaktioner, der udover rødmen også tæller hjertebanken, tunnelsyn, svedige håndflader og generel utilpashed.

Mange af de samme reaktioner giver kroppen os, når vi bliver bange eller ikke føler os gode nok.

Der er ingen tvivl om, at Louise Ariesen Rams har beskæftiget sig med skam i mange forskellige udformninger og har læst og lyttet til teoretiske vinkler, skønlitterære historier og set film, som gør, at man reflektere over ens egen skam. Krydderiet i bogen er hendes egne fortællinger omkring sit arbejde med sin egen skam, men samtidig kommer jeg til at sidde med min egen skamfuldhed over ikke at have gennemskuet, at jeg har levet med en snert af skam i mit liv. Men fordi hun så åbent fortæller om sit eget arbejde, og man kan genkende det i sig selv, kommer man ikke til at skamme sig over det, og jeg lander på, at det måske er lige præcist det, som denne bog skal hjælpe til med, at jeg arbejder med.

Det har været en fornøjelse, at læse denne bog og jeg kan på det varmeste anbefale den som en selvudviklingsbog, men også en bog, som kan bruges af lærere og pædagoger eller andre mennesker, der arbejder med bløde værdier, da der kan skabes en større bevidsthed om, hvordan vi skammer hinanden eller andre i vores professionelle virke eller som privatpersoner.

Aronsen
Louise Ariesen Rams
184