Leg og legetøj

Hvad har en sansegynge, et trommekomfur og en tumlegris til fælles?
Leg og legetøj
Det mener indehaver af webbutikken, www.legeskab.dk, Mette Schmidt-Laugesen. ”Jeg bliver tit spurgt, om ikke jeg vil lave en bog med forslag til lege, der passer til de produkter, vi sælger. Men dem,...
En helhedspædagogisk forståelse af leg
Leg og legetøj
Indledning I bogen ”Leg, oplevelse og læring” skriver Ole Fredrik Lillemyr om helhedspædagogisk syn på leg og læring. Vi snakker meget om leg i børnehaven, og hverdagen er præget af leg. Men hvordan...
Skolegården skal tale til sanserne
Leg og legetøj
”Hvis du ikke opfører dig ordentligt, kommer du udenfor!”Sådan lyder det stadig i mange skoler. Som om det at komme udenfor er en straffeekspedition, siger den pædagogiske konsulent og...
Faglig kamp
Leg og legetøj
Vi er nødt til at nå ud over egne rækker og få synliggjort vores overvejelser og intentioner på flere konkrete og målbare måder i det danske land. Det kræver en stor portion pædagogisk entusiasme, et...
Observation og kortlægning af dramatisk improvisation i legen
Leg og legetøj
Jeg har set adfærd, som minder om spiren til ”moden” teaterkunst. Derfor kalder jeg symbolsk leg for ”protokunstnerisk” adfærd (proto – den tidligste eller den oprindelige). I både leg og...
Rigtigt legetøj
Leg og legetøj
Det første år Leg er udvikling, leg er glæde. For at udvikle sine sanser og bruge sin krop er barnet det første år afhængig af lyd, lys, farve, form og bevægelse. Barnet skal fra første stund have...
Legeteorier
Leg og legetøj
Ifølge Piaget (1962) er leg sammen med imitation grundlæggende for den kognitive udvikling. Mens imitation hovedsagelig forstås som en ren akkommodationsproces, forklarer Piaget leg som mere ren...