10 tjekpunkter som kan bruges som udgangspunkt for samtaler mellem forældre og ansatte, og som forældre kan reflektere over.

Af Clas Jostein Claussen førsteamanuensis (HIO) og Unni Bleken tidigere rektor ved barnevernsakademiet i Oslo)

1. Krav til areal

  • Arealnormerne ude / inde

 

2. Krav til bemanding

  • Fagpersonel / øvrig bemanding
  • Stabilitet

 

3. Hvordan er tonen /sprogbrugen i børnehaven

  • Mellem ansatte
  • Voksne -barn
  • Mellem barn

 

4. Hvordan oplever du at blive mødt?

  • Med tryg holdning
  • Med venlighed
  • Som vigtig samarbejdspartner
  • Som en der henter og bringer

 

5. Bliver dit barn set? Bliver det mødt med omsorg og venlighed?

  • Når det græder
  • Når det er sur
  • Når det er stolt og viser glæde
  • Selv når det er tilbageholdende og forsigtig

 

6. Venskab i børnehaven

  • Har barnet dit specielle venner
  • Snakker det om vennerne hjemme

 

7. Forholdet mellem organiseret, voksenstyrt tid og tid til fri leg.

  • Er der plads nok til selvstyrt leg?
  • Bruges meget af tiden til voksenstyrte, planlagte aktiviteter?
  • Styres aktiviteten mest ud fra voksnes indfald?
  • Er de voksne åbne over for barnets initiativ?
  • Er det en fin blanding mellem organiserede aktiviteter og fri leg?
  • Er måltider, af - og påklædning, hvile, vask og stille præget af tryghed og samspil? Eller af larm og uro?

 

8. Klimaet i institutionen.

  • Er dette præget af undrende/lyttende åbenhed?
  • Siger man "fint fortæl mere?"
  • Lytter de voksne til barnet?
  • Bidrager de til nye udfordringer og oplevelser tilpasset barnets alder?

 

9. Børns medvirkning

  • Hvad siger de ansatte konkret om dette?
  • Hvordan sikres børns medvirkning?

 

10. Skoleforberedende aktiviteter (de ældste børn)

  • Har institutionen skoleforberedende aktiviteter / Struktureret læringsoplæg
  • I hvor stor grad vedlægges disse?
  • Hvor meget tid bruges?
  • Er oplæggene først og fremmest styrt etter børns interesse eller forældrenes ambitioner?
-->