4. december 2017
Det er ikke altid en dans på roser at være omkring børn i udvikling -
særligt teenageperioden er en af de udfordrende perioder!
Men det er absolut heller ikke let at være teenager - der skal bygges til og laves om, ryddes op, luftes ud, males, specialiseres, et kæmpe og anstrengende arbejde. OG NEJ, det er ikke teenageværelset jeg taler om - det er teenagerens hjerne (pruning - tilpasning, hedder det i fagsproget).

Hjernen har i den grad sin egen dagsorden, når det kommer til udvikling.

Der er gode forklaringer på meget af den adfærd vi ser fra vores teenager, så pas på med at tolke det som personlige adfærdstræk. Der sker store ændringer i teenagerens hjerne,men bare rolig - alt bliver godt igen.

Teenageren er påvirket af både hormoner og de store ændringer fysisk og psykisk. Det er nu der er behov for din tålmodighed, overbærenhed og evnen til at hjælpe med rammer og fornuft.

Mens børn er nyfødte og små, er der en del litteratur, der fortæller en masse om de første års udvikling, og hvad vi kan vente. Derudover får vi besøg af sundhedsplejersken, der i den grad klæder os på.
Med teenageren er vi lidt mere på egen hånd og de store forandringer, der vælter ind over teenageren og omgivelserne. Det er ikke småting. Og vi har det med at overvurdere evner.

Blommerne på mit blommetræ.

Jeg kan konstatere at blommer modner og bliver færdige i forskelligt tempo -  det hjælper ikke at sætte pres på. Der er ikke noget galt med de der modner sidst - de har bare en anden vej for at komme i mål. 
Gøder jeg tilpas, har det en positiv effekt - gøder jeg for meget, har det en negativ effekt på både træ, blommer og endnu værre smag når de skal spises i august.
Så afmålt tålmodighed.

Fra omkring 7. klasse går den store modning af pandelapperne i gang. Dvs. at de frontale dele af hjernen bliver en mere aktiv del af barnets/teenagerens liv. Det sker samtidig med store hormonelle forandringer, og det er ikke kun bumser og højden der ændrer sig.
Vi har endvidere en del børn, hvor modningen af pandelapperne går i gang noget senere senmoden.
Man kunne sige at børnene går fra at være følelsesmæssigt styret, til at være mere rationelt/fornuftsstyret. Men overgangen sker ikke fra den ene dag til den anden.

Ann E. Jørgensen beskriver, at det kan virke som om de/teenageren til tider fungerer på et lavere klassetrin. Altså en slags midlertidig lockout, pga. "indre" travlhed.
Udover at børnene selvfølgelig er mere trætte, sultne, vrøvlende, ugidelige og svære at færdes omkring, begynder pandelappernes indtræden langsomt at kunne fornemmes. Resultatet er mere fornuft, empati og modne beslutninger. Den indre modning bliver tydeligere med tiden.

Som omgivelser handler det om at have de rigtige forventninger og tålmodighed - hjernen er først færdigmodnet (færdig) omkring 25 års alderen. En del af vores frustrationer handler om vores for høje forventninger til en umoden hjerne - der i den grad er på overarbejde, for at blive klar og specialisere sig til de næste 50 år.

En anbefaling herfra: Brug lidt tid på at blive klogere på den udvikling, en helt almindelig (hjerne) teenager skal igennem, det giver forståelse.

Mennesker opfører sig ordentlig hvis de kan (Bo Hejlskov Elvên og Ross Greene), er i min verden et fantastisk og kvalificeret syn på mennesker. 
Når vi har udfordrende mennesker overfor os, har de uden tvivl deres gode grunde og intentioner vi skal bare være bedre til at forstå, frem for at dømme!
De har bare deres at slås med.

Viden om hjerne, konflikter og trivsel giver mange fordele for dig - og dit barn.
 


Johny Gammelgaard
Foredragsholder, neuro-pædagog og coach