Hensigten med denne bog er primært at bidrage til at højne viden om adfærdsproblematik og virksomme indsatser og strategier, som kan bidrage til at forebygge børns adfærdsvanskeligheder. Bogens fokus er rettet mod både de alvorlige, mindre alvorlige og de mest udbredte former for adfærdsproblemer. Dette kommer til udtryk ved, at børn fra 3-18 års alderen er blevet fulgt gennem en periode både i skolen, i institutionerne og i hjemmet.


Her finder man en systemisk teori, som drejer sig om forskellige perspektiver på børn og unges problemer, der blandt andet bunder i kønsforskelle, genetiske forhold, familieliv, samfundsforhold og de opvækstmiljøer, hvor børn og unge færdes i.


ADFÆRDSPROBLEMER HOS BØRN OG UNGE bidrager med forskellige redskaber i form af handleprogrammer, analysemodeller, risikofaktorer, beskyttelsesfaktorer og evalueringsmetoder. Yderligere henvises der til forskellige tværfaglige samarbejdspartnere, og vigtigheden af relationer og sociale kompetencer bliver også understreget.


De 4 norske forfattere har skrevet bogen på baggrund af forespørgsler både fra uddannelsesinstitutioner og praktikere. Hovedvægten lægger på betydningen af sammenhænge mellem teori, empiri og arbejde med adfærdsproblemer hos børn og unge.


Målgruppen er fagfolk og studerende, der beskæftiger sig indenfor områderne pædagogik, psykologi, socialrådgivning, undervisning og socialpædagogik.


ADFÆRDSPROBLEMER HOS BØRN OG UNGE er opdelt i 2 hovedtemaer. Den første del handler om den teoretiske tilgang til forståelse og forklaring af adfærdsproblemer, udvikling af problemer i forhold til rammerne, som har negative og de positive virkning på adfærdsudvikling. Den anden del handler om indsatsområder og strategier, som reducerer adfærdsproblemer. Derudover er der en del beskrivelsesbokse på børn og unges adfærdsproblemer samt definitioner for begreber.


En fremragende bog – en vejviser, der trin for trin rådgiver, om hvordan man kan have en professionel tilgang til en tidligt forebyggende indsats hos børn og unge med adfærdsproblemer.

Faglitteratur
Dansk Psykologisk Forlag
Thomas Nordahl, Mari-Anne Sørlie, Terje Manger og Arne Tveit
355
Pouran A. Rastehkenari
3. juni 2008

Seneste anmeldelser

Ekko
Skønlitteratur
-->