ADFÆRDSVANSKELIGHEDER HOS BØRN er en bog, der beskæftiger sig med behandling, diagnosticering og forebyggelse af adfærdsvanskeligheder hos små børn før og under skolealderen. Adfærdsvanskeligheder kan aflæres, ligesom de kan læres. Derfor lægger bogen vægt på forebyggelsen af børns vanskeligheder i en tidlig alder, da det i værste fald kan medvirke udvikling af alvorlige psykiske lidelser eller tilbøjelighed til at begå kriminalitet.

Adfærdsvanskeligheder er en psykisk lidelse, som kan forekomme hos små børn. Vi hører ofte, at "barnet nok skal vokse fra det", men bogen påpeger det essentielle i at tage symptomerne alvorligt og iværksætte hjælp i en tidlig alder.

Bogen gør opmærksom på, at børns udvikling afhænger af forskellige faktorer såsom arv, miljø, transaktionen samt positive og negative påvirkninger over tid. Alle børn kan af og til udvise vanskelig adfærd, for eksempel i form af trods, men i deres udviklingsperiode før skolealderen prøver de ofte at regulere deres adfærd til at blive mere stabil. Børn uden vanskeligheder kan også sagtens udvikle vanskeligheder, hvis de for eksempel bliver påvirket negativt i skolen.

ADFÆRDSVANSKELIGHEDER HOS BØRN er en evidensbaseret analytisk bog. Det vil sige, at der tilbydes nogle metoder, der har haft en positiv effekt på vanskeligheder i hjemmet, i institutioner og i skoler. Bogen har indhentet sin inspiration fra et amerikansk forskningsprogram kaldet "The Incredible Years" og med norske bidrag fra studiet "De utrolige år". "Trin for Trin" metoden, som også er et anerkendt redskab inden for adfærdsvanskeligheder med børn, bliver yderligere også nævnt i bogen.

Forældresamarbejde og forældrenes rolle betyder meget for børnenes udvikling, da de er de mest betydningsfulde personer i børnenes liv. Derfor er der træningsmuligheder for forældre i denne bog, som kan styrke deres muligheder for at håndtere deres børns vanskeligheder og vurdere deres egen forældrerolle. Derudover er der også en række vejledninger for fagfolk til at øge børns sociale kompetencer.
 
ADFÆRDSVANSKELIGHEDER HOS BØRN er opdelt i 2 dele. Den første halvdel handler blandt andet om adfærdsvanskeligheder i hjemmet, i børnehaver og skoler, psykiske lidelser, risikofaktorer og tværfagligt samarbejde. I den anden halvdel af bogen findes der en række videns-baserede metoder med positiv effekt på børns adfærdsvanskeligheder i forskellige aldre samt forslag til et systematisk arbejdsredskab til ændringer i sociale kompetencer.

Selvom bogen indhenter sin inspiration fra Amerika og har en praksis i Norge, kan vi med fordel implementere de nye metoder i det danske undervisningssystem og dansk pædagogik, da den handler om en anerkendende tilgang med dokumenteret effekt i arbejde med udsatte børn og deres familier. En relevant og aktuel bog til brug i børnehaver, skoler og uddannelsesinstitutioner.
Faglitteratur
Dansk Psykologisk Forlag
May Britt Drugli
200
Pouran A. Rastehkenari
3. september 2009

Seneste anmeldelser

Ekko
Skønlitteratur
-->