August 2003

BRUGBARE FACETTER
Tiden er præget af hurtige spørgsmål, af letsindige svar og nej tak til dybde. Dion Sommers nye bog indeholder et alternativ til denne tendens i tiden. BARNDOMSPSYKOLOGISKE FACETTER er en værdig efterfølger til den velkendte Barndomspsykologi, der udkom i 1996. Den nye bog vækker bestemt til eftertanke.

Med grund i de foranderlige opvækstvilkår for samfundets børn præsenteres en række facetter om godt og ondt.

Tidligere bøger i genren har haft en tendens til at anskue barnets udvikling som en helhed – i tråd med journalistiske krav til vinkling, og til en titel, der kan favne.

Antologier har vel været undtagelsen, men Sommers nye bog er langt mere skæv end en antologi.

Derfor var det også med stor spænding, at jeg bladrede i værket sat sammen af facetter. Bogen beskriver, hvilken betydning forskellige faktorer har i et barns udvikling, dannelse og liv. Her står om fædre, kontakt, forhandling, demokrati, om opdragelsesværdiernes ændring. Og her står også – allerede i forordet – at man ikke må forvente at finde alle absolutte sandheder.

I den nye udgivelse leveres vurderinger, fortællinger og formidling af forskning og teori. Og som noget, der ikke er blevet beskrevet særlig grundigt før – i hvert fald ikke i den for menigmand tilgængelige litteratur – er en række temaer, relevante for såvel mennesker i det socialfaglige arbejdsområde som forældre: Det drejer sig om betydningen af en institutions ledelse (ja, netop her må det godt være i to ord), af personaleudskiftning, af kvadratmeterplads, af den tid, som barnet tilbringer i institution. Hvad betyder alt dette for barnets udvikling? Blandt mere andet er legen medtaget i et udviklingsperspektiv.

Sommers nye bog belønner den nysgerrige fra første gennemlæsning. Men der er næppe tvivl om, at tanke og ny læsning vil føre til stadig større gevinst.

Styrken ved denne bog er kort fortalt, at læseren på forskningsniveau får præsenteret vedkommende temaer i et sprog, der er til at leve med.

JAGOO anbefaler BARNDOMSPSYKOLOGSKE FACETTER til alle aktører på den socialfaglige scene; pædagoger, skolelærere, socialrådgivere, psykologer og andre med professionel interesse i børns udvikling. Studerende på de mellemlange sociale uddannelser kan uden problemer drage nytte af bogen, da den ikke er holdt i et klassisk akademisk sprog, men som antydet ligger tættere på det gode formidlingssprog, end det gælder for flertallet af denne type bøger.

Bogen har særdeles praktisk opdelte kapitler med adskillige interessante underpunkter. Også som opslagsbog fungerer den derfor bedre, end fagbøger gør det flest.

POUL MAJGAARD

Denne bog er anmeldt i samarbejde med Pia Schiller, der er uddannet pædagog.
Faglitteratur
Systime Academic
Dion Sommer
201
Poul Majgaard og Pia Schiller
31. august 2003

Seneste anmeldelser

Ekko
Skønlitteratur
-->