Begrebet ADHD betyder Attention Deficit Hyperactivity Disorder og ADD står for Attention Deficit Disorder.
Evnen til at være opmærksom handler om at tage sanseindtryk ind og bearbejde disse informationer og derefter planlægge og udføre handlinger. At være opmærksom handler ikke om at sidde stille men om at bruge sine evner funktionelt, hvor alle evner fungere sammen. Børn med ADHD og ADD kan være overreaktive eller underreaktive, som i begge tilfælde giver opmærksomhedsforstyrrelser. I dag får størstedelen af børn med ADHD medicin.


Forfatteren af denne bog, som har arbejdet bredt med mennesker med ADHD i forskellige aldre, mener, at disse børn kan overvinde deres vanskeligheder uden medicinsk behandling. Han mener, at et systematisk behandlingsprogram vil hjælpe barnet med at styrke sine evner til at fastholde sin opmærksomhed og fokusere på at løse problemet. ADHD er ikke en bestemt lidelse, som har ramt en del af hjernen, men der er flere forskellige symptomer, der giver forstyrrelser, og der er flere mønstre i at karakterisere et bestemt barn med ADHD.
 

Forfatteren er meget imod medicinering af børn og mener, det kun er en undergruppe af børn og voksne, som har gavn af medicin, da medicinens bivirkninger udover søvnbesvær og vægttab giver begrænsning af nogle børns sanse- og følelsesmæssige råderum. Her læser vi om medicinens forskellige bivirkninger som hæmsko for barnets udvikling.


Et af bogens mål er at hjælpe børn til at håndtere omgivelsernes forskellige krav på en fleksibel og passende måde ved at være aktivt opmærksomme på ydre signaler men også for at kunne sidde stille ved at indsnævre deres fokus der, hvor der kræves koncentration.


Neuroforskning og undersøgelser viser, at pandelapperne i hjernen har en betydning i forhold til ADHD især frontal Cortex, som har en funktion for bearbejdelse af oplevelser og organisering af dem. Der er også en del forskere, som mener, at lillehjernen er involveret i denne sammenhæng.


Forfatteren mener, det er gavnligt for børn med ADHD at lave en individuel profil og behandling som passer det enkelte barn.
Bogens pædagogiske og psykologiske strategier rettes specifikt til børn med lettere eller sværere ADHD men kan anvendes til alle børn. Her er der ideer til pædagogisk praksis med eller uden diagnose og betydning af voksnes tolerance og forståelse for barnets reaktioner.


Forfatteren understreger de voksnes samarbejde omkring barnet som en vigtig opgave men også accepten af, at der kræves en længerevarende indsats på flere områder for at hjælpe barnet.


Det er vigtigt at nævnet, at BARNET MED ADHD er rette mod amerikanske børn, derfor er der en del henvisninger til amerikanske litteratur og hjemmeside, men det er muligt at supplere disse med danske.


Bogen henviser til forskellige programmer, som har sit fokus på at styrke alle de evner, som understøtter opmærksomhed og koncentrationen uden medicinsk behandling. Et struktureret program med en prøveperiode på 6-12 måneder som første skridt inden medicinsk behandling for at opnå højere niveauer for deres reaktions- og handlingsmønstre.


Det er vigtigt at finde barnets kernefærdigheder og udvikle deres selvbevidsthed og refleksionsevner. Gennem mange aktiviteter lærer børn med ADD og ADHD at blive herrer over sin krop i stedet for at blive styret af den.


De forskellige programmer i bogen handler om styrke motoriske funktioner, hjælpe med at få struktur i handlingerne, tanker i sekvenser, modulere barnets reaktioner på sanseindtryk, reflekterende tænkning, styrke selvtillid, familiens rolle og håndteringsmåde, at skabe sunde omgivelser for barnet.


Bogen kommer godt rundt omkring barnet med hensyn til familiemønstre, familiemiljø, omgivelser, der bidrager til barnets udvikling og samarbejde om barnet, som et vigtigt element for fremskridt i problematikken.


Bogen kan bruges af alle faggrupper og forældre, der har med børn med ADD og ADHD at gøre, da dens vigtige formål er at øge træning i opmærksomhed og koncentrations evner frem for medicinsk behandling.
Faglitteratur
Dansk Psykologisk Forlag
Stanley I. Greenspan
121
Pouran Asadi Rastehkenari
22. oktober 2010

Seneste anmeldelser

Ekko
Skønlitteratur
-->