Maj 2005

I 60-året for Danmarks befrielse, og midt i debatten om samarbejdspolitikken, er der udkommet en yderst relevant og læseværdig ungdomsbog. Bogen er på en gang en historisk og psykologisk beretning om besættelsestiden.

Vi følger drengen Jesper, hvis storebror er soldat i Frikorps Danmark – dvs. en dansk soldat, der kæmper for tyskerne ved Østfronten. Jespers far er engageret i Nationalsocialisterne, og Jesper ser op til sin storebror og de tyske soldater, der kommer i deres hjem. Men ved at læse nogle breve fra hans storebror, sendt fra Østfronten og gemt væk af hans far, går det langsomt op for Jesper, at krigen er et sandt helvede, og han indser, at tyskernes sag ikke er værd at kæmpe for.

Jesper beslutter derfor at melde sig som frihedskæmper, og sammen med nogle drenge fra hans skole følger vi deres hemmelige møder og aktioner. Det er medrivende, levende og spændende.

En af bogens store styrker er netop, at vi følger Jespers udvikling fra at være fascineret af de tyske soldater til at blive en frihedskæmper. Gengivelserne af storebrorens breve stammer til dels fra oprindelige breve og dagbøger fra danske østfrontsfrivillige, hvilket blot gør hele bogen endnu mere livagtig og relevant. Det er ingen tvivl om, at Benni Bødker har udført en grundig research, hvilket skaber en høj grad af troværdighed, og som læser føler man sig hensat til perioden.

Dialogerne med faren virker dog til tider lidt tynde, ligesom forholdet til klassens borgerlige dreng Claus også kunne have været uddybet. Sproget er til tider en anelse knudret – måske fordi det skal virke autentisk, men et ord som fx ”krigsvigtigt” gør læsningen unødig tung. Men alt i alt en bog man bliver klogere af, både historisk og psykologisk.
Benni Bødker
227
6. maj 2005