August 2005

Hvis man er interesseret i barnets udvikling fra fødsel til vejen mod voksenlivet, kan Schaffers BØRNEPSYKOLOGI absolut anbefales. Schaffer har samlet den nyeste viden og psykologiske forskning om barnets historie og udvikling i denne bog.
Bogen indeholder 10 kapitler, som kan læses uafhængigt af hinanden. Emner som barnets sprogudvikling, samfundsmæssige og psykologiske udvikling og relationer er noget af det, forfatteren ser nærmere på.
De første kapitler forklarer, hvad børnepsykologi er ifølge Schaffer og opridser historisk set samfundets forandring og deraf afledte ændringer i synet på barnets betydning for familien og opfattelsen af barnets følelsesmæssige udvikling.
Forfatteren bruger mange eksempler til at begrunde teorier og forskning, og der er mange illustrationer og litteraturhenvisninger, som er med til at gøre bogen levende. Hvert kapitel afsluttes med et resume over kapitlets indhold, og er en god opsummering for læseren.

Bagest i bogen findes en ordliste, der forklarer nogle af ordene, ligesom der er ordforklaringer undervejs i bogen, men desværre er ikke alle fagudtryk og ord forklaret. Hvis læseren vil forstå alt, hvad der står skrevet, bliver han eller hun nødt til at have en ordbog ved siden af, når man læser bogen.
Bogen henvender sig til pædagogstuderende og andre med interesse i psykologi og/eller børns udvikling. Det er en god grundbog til psykologifaget, fordi den indfører læseren i, hvad børnepsykologi er, og har forskellige teorier med fra forskere og psykologer. Desuden vil den være lærerig for både studerende og andre med interesse for barnets psykologiske og samfundsmæssige udvikling. Som læser savner man mere interesse omkring puberteten og teenageårene, fordi man som læser forventer det, da bogens forord hentyder til at bogen handler om både barne- og ungdomsårene.
Faglitteratur
Hans Reitzel
H. Rudolph Schaffer
480
Lykke Nielsen
18. august 2005

Seneste anmeldelser

Ekko
Skønlitteratur
-->