Den reflekterende praktikvejleder

I DEN REFLEKTERENDE PRAKTIKVEJLEDER kan man følge de udviklinger og processer, der er sket gennem årene i pædagoguddannelsen og dens praktikperioder i institutionerne. Derudover er der også nogle skemaer, som har til formål at vejlede den studerende med at omsætte den teoretiske viden til praksis. Heriblandt kan man finde vejledningsaftaler, observationsskemaer og refleksionsskemaer. Den studerende og vejlederen kan sammen anvende skemaerne til f.eks. at følge en proces eller at reflektere over problemstillinger, metodeanvendelser og resultater af diverse handlinger.
Bogen gør opmærksom på, at den studerende skal danne sig ideer om, hvordan praksis bør være i forhold til teori, hvorefter han/hun skal kunne opøve sine handlekompetencer og have de praktiske kompetencer i centrum. Den studerende skal således lære at se forskel på praktik- og uddannelsesinstitutionen, da disse er to forskellige uddannelsesrum med forskellige funktioner, der kan påvirke hinanden. Teorien og praktikken til sammen danner uddannelsen herefter til professionsbachelor som pædagog.
Bogens tilgang til refleksion er bygget op omkring Donald A. Schön, Jack Mezirow, Per Lauvås og Gunner Handals teorier. Disse professorer har uafhængigt af hinanden forsket i relationen mellem teori og praksis, studiekvalitet og forskellige former for vejledning, refleksion og kritik samt refleksion og samspil mellem handlinger.
DEN REFLEKTERENDE PRAKTIKVEJLEDER henvender sig både til praktikinstitutioner og praktikvejledere, som arbejder med at uddanne pædagogstuderende i praktik. Den er revideret i forhold til den nye lov om uddannelsen til professionsbachelor som pædagog, som trådte i kraft i 2007. Derudover kan bogen også bruges til undervisning på seminarer til at uddanne praktik- og studievejledere.
DEN REFLEKTERENDE PRAKTIKVEJLEDER giver bud på, hvilke ansvarsområder, opgaver, metoder og fremgangsmåder en reflekterende vejleder kan have. Den indeholder blandt andet en historik over praktikken og uddannelsesudviklingen, lov om pædagoguddannelsen og ikke mindst hvordan denne er opbygget.
En bog, alle institutionerne kan have gavn af at have til rådighed.
Faglitteratur
Dafolo
Susanne Poulsen og Helle Bendix
128
Pouran A. Rastehkenari
23. marts 2009