I »Det kilder!« møder vi William og Johanne, som leger sammen og de taler om, at drenge har tissemand og piger tissekone. Når William rører sin tissemand og Johanne sin tissekone, kilder det. De to er kærester, men de kysser ikke hinanden, da William ikke kan lide at blive kysset.  Bogen følger William og Johanne i leg, deres tankegang, i familien og deres dialog med voksne om, hvordan der bliver lavet nye børn, hvorfor kommer der blod ud af mors numse, eller hvorfor kommer der underlig lyd fra far og mors sove værelse om aftenen.

Det kilder! handler om forskellen på drenge og piger og de vanskeligheder, som er forbundet med børns beskæftigelse med deres kønsorganer, tanker og løbende forandringer i kroppen.

En bog der giver seksuelle informationer let forståeligt og visuelt til små børn helt op til puberteten og besvarer mange spørgsmål, som børn kan have og ønsker at få en afklaring på.

Gennem leg begynder piger og drenge allerede i børnehavealderen at udforske deres krop og seksualitet. De viser interesse for kønsforskellen og bliver optaget af navne på deres eget og det modsatte køns kønsorganer, og dermed bruger de mange forskellige gloser for at tale om emnet.

I Det kilder! møder vi en lille dreng, som via sin pigelegekammerat får en del informationer om mænd og kvinders krop og den udvikling der, sker i løbet af opvæksten, specielt med pigerne. Han føler sig uvidende på det område og møder heller ikke åbenhed fra sin egne forældre til at tale om sine tanker.

Her læser vi om to forskellige familieopdragelser med to forskellige holdninger til, hvor meget det er tilladt at være åben om sex og at svare på børnenes nysgerrige spørgsmål.

Børn er gode til at fornemme, hvad der er tilladt, og hvad der ikke er tilladt i familien. Derfor kan de brænde inde med mange spørgsmål, hvis der ikke er åbenhed i familien. De vil tage hensyn til de voksne og tilpasse sig familiens normer, men samtidig vil de sidde med uvished og opsøge informationer et andet sted. Dette kan skabe frustrationer og evt. give hæmmende holdninger til krop, køn og seksualitet, som bogen gøre opmærksom på. Bogen understreger, at mangel på åbenhed giver børnene problemer senere i pubertet og i voksenalderen i forhold til kroppens udvikling og deres syn på sexliv og ikke mindst i samspil med en partner.

Børn ser og hører mange ting både hjemme og ude blandt deres kammerater, som kan skabe forvirringer, for eksempel hvordan en kvinde bliver gravid?

Her anbefaler bogen, at man som voksne fortæller børnene sandheden frem for at sige det er storken, der er kommet med babyen. Det bedste er at svare på børns spørgsmål kort og præcist og denne regel må gælde fra børnene er ca. 5 år op til puberteten, med mindre de spørger mere, så kan man uddybede det yderligere, da for meget information kan ligeså vel være skadeligt ligesom mangel på information.

Det kilder! kan bruges som højtlæsning for små børn af lærere, pædagoger og når de kan se børn lege doktorleg, eller når børnene selv tager emnet op. Det kilder! er et godt redskab til lærere, pædagoger og forældrene til at komme i dialog med børnene om piger og drenges forskel, kroppens udvikling, sex og parforhold. En billedbog med mange gode illustrationer, som besvarer mange faktuelle spørgsmål om kønsforskellen og udviklingen gennem årene. Her kan de voksne sammen med børnene gå på opdagelse, og det er netop dem, der får muligheden for at vælge, hvor meget de vil fortælle.

Derudover anbefaler bogen et par artikler som ekstra redskab fra Børn&Unge på BUPLs hjemmeside, Politiken, Helse og Børns seksualitet for at forøge børns viden om krop, sex og køn. En velovervejet tekst med simple tegninger gør bogens tema legalt at have en samtale med børn omkring det, de går og undrer sig over. Her kan forælder eller andre voksne, der har noget med børn at gøre, se, at her er der noget, man kan tale om med børnene. Bogen anvender et letforståelig sprog for børn, samtidig afslutter den med en faglig rådgivning for de voksne. En sjov men absolut spændende måde at gå til det emne, hvad der angår kroppen, forskellen på mænd og kvinder, tanker og seksualitet.

Frydenlund
Janne Hejgaard
46