Drømmemaskinen er noget så sjældent som en filosofisk ungdomsroman. Norske Jostein Gaarder fik i 1990’erne et stort gennembrud med bogen Sofies verden, der også var en filosofisk ungdomsroman. Den var lige dele en skønlitterær fortælling og en indførings i filosofiens historie. Drømmemaskinen er skåret over samme skabelon: Scenen i Drømmemaskinen er en nær fremtid, hvor kunstig intelligens er en realitet og teknologi har gjort samfundet totalitært. Hovedpersonen Adam har mistet sine forældre, og nu er hans tvillingesøster, Sofie, blevet kidnappet. Missionen er, at Adam, med hjælp fra et par spøjse skabninger, skal finde søsteren og ikke mindst skal finde svaret på, hvad et menneske er.

Det lyder ambitiøst, og det er det også! Hatten af for Rangvid, der formår at balancere mellem et hav af budskaber, teorier og tanker på den ene side, og på den anden side at fortælle en historie om Adam. Det er tydeligt, at forfatteren gerne vil introducere til alle de spændende tanker og ideer, der ligger gemt i filosofiens historie, og det kan man ikke fortænke forfatteren i. Det er et ganske glimrende ærinde, og hvis nogen efterspørger dannelseslitteratur for unge, så er bogen svaret. Som læser bliver du via Adam og vennerne præsenteret for en lang række dilemmaer og spørgsmål inden for erkendelsesteori, etik, politik og bevidsthedsfilosofi. Alt sammen forsøgt foldet ud løbende i en skønlitterær ramme. Det er ganske underholdende og ganske givende.

Målgruppen er store teenagere. Bogen rummer masser af tankegods og kredser både om de klassiske filosofiske spørgsmål som: Hvad er virkeligt? Hvad er sandt? Hvordan skal vi handle og hvordan skal vi leve sammen? Men også om høj-aktuelle spørgsmål som teknologiens rolle i vores liv; hvordan skal vi leve med kunstig intelligens i fremtiden?

Forlaget skriver i pressematerialet, at bogen kan bruges som et supplement til filosofiundervisning, hvilket virker som en oplagt idé: Bogen afføder masser af spørgsmål og refleksioner, som det sikkert er godt at dele med andre. Med bogen får undervisere i filosofi i hvert fald serveret en række konkrete scenarier og cases, som de kan bruge til klassediskussioner og fælles refleksioner.

Mindspace
Mads Rangvid
340