Danske Stjerner, sådan hedder den serie, hvor en lang række danske videnskabsmænd og kvinder får fortalt om deres liv gennem illustrationer og tekst. Det er en bred vifte af klassiske forskere og nye talenter, der har fået hver sin bog. Her er det en af de unge forskere, hvis liv fortælles. Det er den unge libanesisk-irakisk-danske kvinde Fatima AlZahra’a Alatraktchi, der forsker i bakterier.

Bakterier findes overalt på Jorden. De findes på dit legetøj, på gulvet, under jorden, i luften og alle mulige steder. Men selvom bakterier findes lige for næsen af dig, kan du lede længe efter dem uden at få øje på dem. De er nemlig så små, at du skal bruge et mikroskop for at kunne se dem. Sådan står der på en af de faktasider, der findes sidst i bogen om Fatima AlZahraa Alatraktchi. Her er overskrifterne Hvad er en bakterie?, Hjælpsomme bakterier, Smitsomme bakterier og Fatimas sensor. Det kan være fint at læse disse faktasider først, så man har et billede af hvor svært et forskningsfelt, Fatima er optaget af. Allerede som barn var Fatima optaget af eksperimenter. På hendes dør til børneværelset kunne der stå: Forstyrrelser, nej tak. Farligt eksperiment i gang. Som voksen stillede Fatima sig selv nogle spørgsmål, hun gerne ville have svar på: Find ud af, om der er farlige bakterier i kroppen. Find ud af, om de hvisker. Find ud af, hvad de hvisker om. Fatima er født i 1989, så hun er en ung forsker, men hun har været på Forbes liste over de 30 mest indflydelsesrige kvinder under tredive år, hun har modtaget en forskningstalentpris og har fået legater. Hun har også udgivet børnebøger. Bogen handler også om, at man som ung forsker (og som barn og ung) kan blive optaget af et problem, som man så kan forfølge på mange måder. Fatima arbejder fortsat med bakterier og eksperimenterer helt som dengang, hun var barn. Nu er det blot i langt mere kontrollerede omgivelser.

Bogen her er, som alle bøgerne i Børnebogsforlagets serie om Danske Stjerner, skrevet og illustreret, så børn kan forstå, hvad de respektive forskere har været optaget af. Illustrationerne er virkelige gode til at give læseren indsigt i, hvordan man arbejder for at se noget ret usynligt. Og de giver et fint billede af Fatimas barndom og opvækst.

Når man læser bøger, bliver man klog på en smuk måde. Sådan er det her.

Børnebogsforlaget
Jakob Lund Pedersen