Det er torsdag formiddag, og solen skinner over en lille børnehave på Vestegnen. Vi er lige gået på legepladsen og ind imellem bliver der stadig afleveret børn. Det har næsten lige regnet, og solen får regndråberne til at glitre og skinne. Jeg er på sneglejagt på legepladsen sammen med en gruppe børn. Vi sidder på hug og løfter efeublade op, så vi kan se, om der er nogle snegle, der gemmer sig under dem. Imens snakker vi om snegle og om, hvad vi har læst om dem i Flugten fra Sneglefarmen. Miranda kommer gående med sin mor i hånden, og de sætter sig også på hug og kigger efter snegle sammen med os. De finder en, og moderen spørger Miranda "Tror du, det er en dreng eller en pige?" Miranda kigger på hende og siger "Aih, altså mor. Den er både en dreng og en pige. Den er en Hermanfrodit!" Moderen kigger på os andre og vi nikker.

Denne lille oplevelse er ikke enestående, efter at vi i børnehaven havde læst Flugten fra Sneglefarmen, hvor vi hører om sneglen Herman fru Ditte. Han bor på en dejlig vold, men en dag bliver han taget og ender i en stor sneglefarm med en masse andre snegle. Han lykkes dog med at stikke af og må gå en gruelig masse igennem, før han endelig ender hjemme på den dejlige vold igen. Bogen er skrevet med et sprogstimulerende sigte, hvilket man hurtigt opdager. På alle sider er der ordforklaringer til de lidt sværere ord, og der er ideer til, hvordan man kan tale med børnene om handlingen. Bagerst er der skrevet en slimsang, som man kan høre, hvis man går ind på bogens side på dpf.dk.

Børnene har været glade for bogen og har nydt at få den læst op i både små og stor grupper. Den er dog noget lang, hvilket gør, at de helt små børn har haft svært ved at holde koncentrationen hele vejen igennem. Jeg vil mene, at den passer bedst til børn over fire år. Til gengæld vil jeg tro, at børn helt op til syv otte år vil finde den spændende og interessant.

Flugten fra Sneglefarmen er faktisk ikke kun én bog. Det er to bøger i en, for vender man den om, opdager man, at der også er en fagbog om snegle, der hedder Hvad ved du om snegle? – En børnefagbog. I denne del er der en masse fakta om snegle, og der er ideer til aktiviteter, som man kan lave med børnene. Disse aktiviteter inkluderer sange, lege og kreative projekter, der alle understøtter barnets læring om snegle. Denne del har vi selvfølgelig også kigget i med børnene. Igen er det tydeligt, at det er de større børn, der har mest glæde af bogen.

Det er helt oplagt at bruge Flugten fra Sneglefarmen til dialogisk læsning, da alt er lagt til rette med forslag til aktiviteter, der er varierede, så man kan vælge dem, der passer bedst til de børn, man læser med. Den er dog også oplagt til læsning i større grupper.

Det er en dejlig bog med fine tegninger, der i sig selv er en nydelse. Der er også flere humoristiske spidsfindigheder, der dog mest er til de voksne, da børnehavebørn ikke helt forstår dem.

Jeg har givet bogen fem stjerner, da den er rigtig fin og lækker. Den er dog lidt for teksttung, hvilket gør, at den ikke helt sniger sig op på de seks stjerner.
Dansk Psykologisk Forlag