GARMANNS HEMMELIGHED handler om drengen Garmann, der sammen med den ene tvillingepige Johanne finder et rumskib inde i skoven. Faktisk er det Johanne der viser Garmann stedet. Selvom alle de voksne siger at tvillingepigerne ligner hinanden, ved Garmann at det ikke passer. Der er stor forskel på Johanne og Hanne. Venskabet mellem Garmann og Johanne udvikler sig via stor fortrolighed og er også oplevelsen af den første forelskelse. De stiller spørgsmål til hinanden om nære ting og de mere abstrakte ting, som universet.

"Tror du der findes en planet derude som er helt ligesom vores?" spørger Johanne. "Det håber jeg ikke," siger Garmann. "Er du god til fodbold?" spørger han. "Nej, jeg er ret dårlig," svarer hun."Osse mig," siger Garmann.

GARMANNS HEMMELIGHED er den tredje i rækken om drengen Garmann der er trådt ind i skolealderen. Den norske forfatter Stian Holes bøger om drengen Garmann, hvor den første, GARMANNS SOMMER efterfuldt af GARMANNS GADE, er nogle af de mest prisbelønnede bøger i Skandinavisk børnelitteratur i de senere år.

GARMANNS HEMMELIGHED kombinerer tekst og billede til ren poetisk skønhed. Den er på billedsiden spækket med dragende, til tider nærmest skræmmende intense sekvenser i en detaljerigdom så stor, at man kan blive ved at fordybe sig i billeduniverset.

Forfatteren, der til dagligt arbejder i design virksomheden Blæst, mestrer til fulde sin Photoshop.  Manden kan sit håndværk med en perfektionisme, der efterlader beskueren med en forundring over hvordan??? Hvordan har han dog skabt disse billeder? Er det fotografier eller malerier? I en artikel i Politiken fra 20. februar 2010 fortæller Stian Hole, at han bruger fotografier fra sin egen og sine drenges barndom. Men at det kun er som arbejdsredskaber, da det er bekvemt at have i nærheden. "Garmann ligner os ikke. Han er sig selv. For mig findes Garmann", siger Stian Hole.

Råmaterialet, der kan være alt fra fotografier af egen familie til frimærker, blade, ikonbilleder (eksempelvis Elvis) - og alt muligt andet bliver skannet og et enkelt opslag kan have op til 70 digitale bearbejdninger, inden det bliver til de billeder, vi ser i bøgerne. En stor inspirationskilde finder Stian Hole bl.a. i maleren Edvard Hopper. Det er et utrolig flot og blændende håndværk, som måske kun lader sig gøre, fordi manden Stian Hole også er kunstner. Det ene opslag efter det andet begejstrer. Det er kræs, og jeg er personligt blæst omkuld.

Historien er spændende, for hvad er det, der er inde i skoven, som er så dragende, at det kilder i maven, og det samme gør tilstedeværelsen af Johanne. Bogen rummer spænding, og jeg er sikker på, at børn i målgruppen vil kunne identificere sig med Garmann og de andre personskildringer i bogen, da det, de oplever, er realistisk. Forfatteren Lene Kaaberbøl udtrykker det således, "børnebøger skal være som en musefælde, der smækker, så man ikke kan løsrive sig". Sådan har jeg det, når jeg læser og kigger i GARMANNS HEMMELIGHED, det er en børnebog, som både den voksne og barnet kan glæde sig over. Den tager store emner op, der helt automatisk åbner for flere spørgsmål og videre snak, og den giver rig mulighed for at digte videre på historien, fordi dens slutning ikke er endelig, men snarere uendelig. Præcis ligesom livet.
Høst og Søn
Stian Hole
52