Hun sidder jo bare der!

Det barn som mange siger om: ”Hun sidder jo bare der”, kender vi alle sammen til. Det er et indagerende barn, som aldrig siger noget og intet selvværd eller selvtillid har. Mangler venner, aldrig er med i legen med skolekammeraterne, og er ensom og alene.
Bogen handler om børn og unge fra 6-10. klassetrin og mangler at beskrive, hvad man kan gøre for barnet tidligere i barndommen, og hvordan sådanne yngre børn har det.
Bogen har mange praktiske eksempler både fra elever og lærere, om følelser og handlinger hos en indagerende skoleelever, som både omhandler drenge og piger..
Forfatteren beskriver Daniel Sterns teori om barnets psykosociale udvikling, tilknytnings- og relationsteorier og prøver i bogen, at bruge det med henvisning til elevernes udsagn og ageren. Men mange af disse emner vil jeg vove at påstå, at læseren er stødt på mange gange før. Så der er ikke noget nyt i bogen, som man ikke vidste lidt om i forvejen.
En bog som lægger op til debat på lærerværelser og på tværs af skolepædagoger og lærere i form af de praktiske eksempler. Forfatteren kommer ikke frem med noget nyt og revolutionerende, og bogen har ikke ingen nye teoretiske overraskelser.
Der er et spændende emne om eksistentialisme, men det virker lidt forkert placeret i forhold til bogens emne, nemlig de indagerende børn. Jeg synes ikke, at forfatteren formår at slå rigtigt igennem med sit budskab og formål med bogen. Ingrid Lund skriver dog, at hun ikke vil tage stilling til eller dømme, hvad der er rigtigt eller forkert, og hvordan man skal handle overfor indagerende børn. Denne manglende holdning kommer desværre mange gange til udtryk i bogen, at læseren kan føle sig irriteret på forfatteren over dette. For den uvidende pædagog og lærer er den en god start med hensyn til at lære noget om de forskellige førnævnte teorier.
Bogen er let læselig, men præget af forfatterens manglende holdning. Ikke så spændende en bog som læseren måske umiddelbart forestiller sig, fordi emnerne i bogen, er en gentagelse af mange kendte psykologiske og pædagogiske teorier.