Hvad gør du? Strandet på Paradisøen

Endnu en bog er udkommet i Emil Landgreens populære serie Hvad gør du?. Denne gang går turen til troperne, hvor du i bedste Landgreen-stil hurtigt bliver kastet ud i et absurd og sjovt dilemma. Din mor har smidt dig over bord, fordi hun troede, du var en vandmand. Allerede her stilles du over for tre valg: Skal du svømme i land, vente på at dine forældre kommer tilbage, eller undersøge, hvad der egentlig flyder i vandet omkring dig?
Bogen rummer hele 24 forskellige slutninger, hvilket betyder, at den kan læses igen og igen uden at miste spændingen. Handlingen kan hurtigt tage en drejning, man ikke havde set komme: Måske finder du dine forældre igen, måske havner du i en stjerne sammen med en lava-mus ved navn Olfert, eller måske løber du for livet gennem en jungle og står pludselig midt i en Hollywood-film.
Forsiderne i Hvad gør du?-serien er farverige og iøjnefaldende og fanger straks børnenes nysgerrighed. Universet kombinerer action, eventyr og et magisk-fantasifuldt udtryk, som appellerer til børn, der elsker spænding og eventyrlige fortællinger.
Serien kan med rette beskrives som læse-gaming. Børnene bliver aktive deltagere i historien og oplever læsningen som en leg, der minder om computerspillets verden. Illustrationerne er detaljerede, skarpe og fyldt med liv. De understøtter ikke blot det læste, men skaber også oplagte muligheder for dialogisk læsning, hvor billederne bliver et visuelt springbræt til samtaler, refleksion og større forståelse.
I alt består serien af fire bøger, der alle er lige spændende og inviterer til at afprøve nye veje og vinkler i fortællingen. Det er bøger, der gør samtalen til en naturlig del af læseoplevelsen. Med skøre universer, farverige illustrationer og uventede dilemmaer bliver børnene motiveret til at reflektere over valg og konsekvenser og undervejs bliver der både plads til grin, undren og dybe tanker.
Kort sagt: Hvad gør du?-serien er oplagt til pædagoger, der ønsker at styrke børns sproglige udvikling, vække deres læselyst og skabe dialog i fællesskab. Det kan også være til selvstændig læsning for børnene.