Indeni mig … og i de andre

Der er materiale til mange lange samtaler med børn om, hvordan personerne i bogen har det. Med det udgangspunkt kan man let lede samtalen over til, hvordan barnet selv har det. Der er opslag om at være glad og at være ked af det. Der er opslag om at være venner og at være vred på hinanden. Der er opslag om at blive storesøster; det kan både være en glæde og skabe tvivl om, om der nu også er plads til én selv i familien.
Det er en stor styrke ved Indeni mig og i de andre, at der også er plads til de følelser, som kan opfattes som negative eller ligefrem forbudte. Søskendejalousi er i orden i bogen - så er det det nok også i orden, hvis jeg har det sådan. Det er værdifuldt at kunne sige stop, illustreret ved en pige, som stående foran et solidt træ siger "NEJ! Stop med det!" Barnelæseren bliver derfor støttet i sit eget selvbillede og i at stole på sine egne mavefornemmelser.
Indeni mig og i de andre kammer ikke over og bliver navlepilleri. Der er også meget plads til omsorg og til at glæde andre. "Har du nogen gamle mennesker, du ringer til?", spørges der til en illustration af pigen, som ringer til oldemor. Oldemor sidder i en lænestol med fødderne oppe og med en kat på skødet. Illustrationen er endda ledsaget af et forslag til, hvordan man kan indlede en samtale: "Hej oldemor! Hvordan har du det?"
Læseren guides til at kommentere på situationerne mere end på kropssprog og ansigtsudtryk, som der ikke er meget af i bogen. Personerne er æggelignende figurer med få visuelle elementer. Det er et plus, for på den måde åbnes der for flere tolkningsmuligheder, og tolkningerne hægter sig på situationer og handlinger snarere end på personer.
Efter opslagene kommer det, som forfatteren kalder "en lille leg", som er en guidet øvelse, hvor man tænker på en anden person og mærker efter, hvad det gør ved ens eget humør. Pointen fremgår af et lille efterskrift: "Du kan slutte af med at fortælle barnet, at vi altid vil "smitte hinanden med den måde, som vi er på. Både når vi er i dårligt humør, og når vi er i godt humør. Lad barnet fortælle om sine egne erfaringer, og slut af med at give hinanden et varmt smil."
Læseren af Indeni mig og i de andre vejledes i brugen af bogen over i alt seks sider, som godt kunne være samlet ét sted i bogen i stedet for spredt først og sidst under overskrifterne "Inden i mig", "Inden i de andre", "Til den voksne" og "Når I læser". Vejledningerne giver forslag til, hvordan bogen kan bruges og fortæller, hvad læsningen gør ved barnet, den voksne og deres indbyrdes relation.