Jeg skal gøre det

Bogen handler om små børn med tvangsprægede tanker, som begrænser deres normale udvikling.
Alle kan have tvangsprægede tanker, men når det bliver en livsindskrænkning, hvor barnet bruger meget af sin energi og tid på at udføre nogle bestemte handlinger eller undgå noget, vil det meget ofte handle om en børnepsykiatrisk diagnose. Forfatterne mener at, psykiaterne sjældent vil stille den psykiatriske diagnose OCD før 6-7 års alder, idet børn under den alder har tvangsprægede handlinger, som hører under den normale udvikling, og det vil med tiden aftage.
Af og til kan vi se, at OCD udbryder allerede hos 4 årige børn, men inden diagnosen stilles, har forældrene og pædagogerne bemærket et betydeligt tvangspræg, og barnet har haft et særligt behov for støtte. Normalt reagerer børnene med protest, gråd og vrede. Der er tale om tvangspræg, når barnets reaktioner er kraftigere og længerevarende på grund af angsten og utryghed, hvor barnet er nærmest utrøsteligt.
Tvangsprægede børn er meget fastholdende i deres ritualer, og de kan beskrive deres oplevelser, men de kan ikke give en logisk forklaring for deres handlinger.
Jeg synes, det giver god mening, idet angsten og logiske forklaring ikke hører sammen, idet angsten opstår af en tanke eller en tilstand, som får barnet til at gøre nogle ulogiske handlinger.
Bogen har taget udgangspunkt i forskellige hverdagssituationer og problemer, som bliver belyst med forskellige faglige vinkler.
Jeg synes det er rigtig godt, at forfatterne stiller en del spørgsmål og giver løsningsforslag under hver historie, som de voksne kan arbejde med, når de læser bogen sammen med barnet. Dette gør, at børn kan komme væk fra deres egne tanker og tænke lidt anderledes.
Vi oplever ofte, at disse børn giver udtryk for deres følelser, at de føler sig alene og misforståede af de voksne. Det kan være deres egne forældre, pædagogerne eller lærerne. Vi skal være opmærksomme på, at børns tvangsprægede handlinger ikke er styret af viljen, men er en del af deres udviklingsforstyrrelse.
Vi skal støtte barnet i at arbejde med sine tanker og få nogle alternative tanker, som hjælper barnet gradvist til at komme af med sine tvangstanker og herefter tvangshandlinger. Bogen gør pædagoger og forældre opmærksomme på, at barnet ikke har brug for at blive ignoreret, og vi skal heller ikke gå med på barnets tvangstanker, men anerkende, at det er sådan, barnet oplever situationerne. Dermed er det vores opgave at hjælpe barnet mod ubehageligheder ved at gå i alliance med barnet, hvor barnet føler, vi står sammen mod tvangstankerne og arbejder med deres sort-hvide tankegang og styrker dem i at have en positiv relation til de andre børn og voksne.
Vi ser ikke så mange faglige bøger, der er lavet til højtlæsning for børn, hvor børn ved hjælp af en voksen kan få alternative tanker. Samtidig motiverer bogen de voksne til at være nærvende og lytte mere til barnets frygt, tanker, følelser og se tingene fra den verden barnet befinder sig i.
En rigtig god bog til højtlæsning med barnet både hjemme og i daginstitutioner med mange faglige redskaber, som stimulerer barnets positive udvikling.
Faglitteratur
Dansk Psykologisk Forlag
Anne Vibeke Fleischer og Rikke Mølbak
56
Pouran Asadi Rastehkenari
6. maj 2012
Seneste anmeldelser


