Det begyndte som en god dag for Jonas. Han følte sig så hel, så rigtig, illustreret ved en parafrase på Leonardo da Vincis illustration med mennesket indskrevet i en cirkel. Den perfekte orden blev imidlertid brudt, da Jonas kom hjem. Hans forældre ville ikke lukke ham ind, et andet barn havde indtaget Jonas’ plads i familien og to mænd forsøgte at fange Jonas. Han fik hjælp til flugten af Ian, som fortalte den frygtelige sandhed.

"Jeg ville have svar. Flere svar. Mange svar. De rigtige svar," sagde Jonas, og det fik han: Ligesom Ian er han en kopi, som hans forældre har lavet af deres syge barn, som er sat på standby. I Jonas tilfælde er originalen blevet rask igen, og Jonas var derfor ikke længere ønsket. Kopierne måtte nu flygte fra Kopi-Befrierne. Det flygtede ind i skovene, men her ventede vildsvinene på dem.

Kopierne er uønskede og ikke bare af deres forældre. En kopi har forsøgt at slå det rigtige barn ihjel, og nu frygter folk det værste. Kopi-Befrierne får mange penge for hver kopi, de befrier verden fra, og dusørjægere har sluttet sig til jagten. Kopierne flygter ikke bare fra deres forfølgere, også tiden ånder dem i nakken. De vil højst overleve et år endnu, inden de langsomt mister hukommelsen, sanserne og til sidst forstanden. Det ramte Ian først, og selvom Jonas gjorde meget for at hjælpe ham, måtte han se vennen styrte ud over en skrænt. På de sidste sider af Kopierne venter den store tomhed også på Jonas. Rent grafisk bliver både tegninger og ord mere og mere udflydende for til sidst at tone ud.

Forsiden er et studie for sig. Titlen bliver mere og mere utydelig i læseretningen. Jonas ses i to udgaver: En i farve og en skygge i hvidt. Under ham et vildsvin og i baggrunden ses Jonas, Ian og en tredje kopi, Ronnie.

Kopierne spiller på frygten for at være uønsket og den ambivalente trang til øget uafhængighed af forældrene, som unge føler. Det sker i et dystopisk scenarie i en ikke så fjern fremtid, hvor genteknologien har skabt nye muligheder, som bliver brugt og måske misbrugt? I dette tilfælde går det i hvert fald helt galt. Læseren efterlades med tvivlen om, hvorvidt karaktererne dør ved uheld, som resultat af deres svigtende åndsevner eller ved slet og ret selvmord.

Forlaget kalder Kopierne en grafisk roman. Der er mere fortællestemme end i gængse graphic novels og illustrationerne fylder ofte en hel side eller et helt opslag. Tekst og illustration følger hinanden og støtter afkodningen af fortællingen. Illustrationerne er ligesom teksten holdt i en realistisk tone, dog fletter de to typer forfølgere, Kopi-Befrierne og vildsvinene, sig ind i hinanden et enkelt sted, hvor illustrationen er et vildsvin i jakkesæt.

Kopierne som ungdomsroman fik en meget flot modtagelse, da den udkom i 2010. Denne udgave er absolut også i særklasse.

Skønlitteratur
Høst & Søn
Jesper Wung-Sung
Søren Jessen
114
Bjarne W. Andresen
9. maj 2015

Seneste anmeldelser

Ekko
Skønlitteratur
-->