Marts 2004

Dette er en bog om krop og læring i den tidlige skolealder. Skolen har en tendens til at placere børnene på skolebænken, bogstaveligt talt, selv om mange børns naturlige læringsstil er mere bevægelsesaktiv.
Hvordan kan man få mere liv og bevægelse ind i børnenes skolehverdag? Det er den problemstilling, der behandles i KROPPENS MULIGHEDER OG KROPUMULIGE UNGER.
Gudrun Gjesing er børneergoterapeut og placerer sig et sted mellem teori og praksis, med hovedvægten på det sidste.

Bogen berører kort forskellige teorier om krop og læring, f.eks. Jean Ayres’ fra begyndelsen af 1970’erne og Howard Gardners fra begyndelsen af 1980’erne. Desuden beskrives forskellige fysiologiske aspekter af læreprocessen, som sanseimpulser og opbygningen af det menneskelige nervesystem. Barnets udvikling af kropsfornemmelse gennem sanser er en forudsætning for, at det kan lære sig boglige færdigheder.

Gjesing lægger vægt på, at hvis et barns sansemotoriske vanskeligheder skal undersøges, skal barnets omgivelser inddrages på lige fod med barnet selv – i den erkendelse, at der ofte ikke er fejl med børnene, men snarere i deres omgivelser. Voksne omkring børn skal være ”ressourcespejdere”, skriver Gjesing, dvs. de voksne skal være i stand til at opdage potentialer hos det enkelte barn og sørge for, at barnet får mulighed for at anvende dem – så læringen bliver en leg.
Bogen gennemgår forskellige former for kropslige vanskeligheder, såsom usikker balancefunktion, hypermobilitet, overvægt, sproglige vanskeligheder m.m. – samt forslag til grundige og tværfaglige løsninger af disse vanskeligheder. Der præsenteres en screeningsmodel til vurdering af 5-7-årige børn, hvor barnet skal gennemgå 15 forskellige sansemotoriske opgaver.
Forfatteren har selv udarbejdet et skema til brug ved aktivitetsbeskrivelse og aktivitetsanalyse, som kan udpege, hvilke elementer, der indgår i læringen af en færdighed. Skemaet vises anvendt i praksis, ligesom bogen kommer med en række ideer til arbejdet med børns motoriske vanskeligheder.

KROPPENS MULIGHEDER OG KROPUMULIGE UNGER henvender sig til voksne omkring børn i alderen 5-9 år. Det er en brugsbog, som er umiddelbart anvendelig for alle, der beskæftiger sig med motoriske færdigheder hos førskolebørn og små skolebørn.

Gudrun Gjesings bog er letforståelig, så også lægfolk, f.eks. forældre, kan lære af den og anvende dens pointer og skemaer på ”hobbyniveau”, f.eks. til at blive lidt klogere på deres eget barn.
Forfatteren er bevidst om sit eget ståsted og er i stand til at se sine egne teorier og forestillinger med en ydmyghed og en bevidsthed om, at tiden kan ændre hendes standpunkter. Det er sympatisk, fordi hun skriver inden for et felt, der udvikler sig hele tiden, og hvor det, der anses for rigtigt i dag, kan være forkastet i morgen.
Bogen har et skarpt afgrænset temaområde og ligeledes en forholdsvis begrænset målgruppe. Inden for denne målgruppe har bogen en oplagt berettigelse og vil utvivlsomt finde sin plads blandt værktøjerne hos behandlere og andre fagfolk.
Faglitteratur
Kroghs Forlag
Gudrun Gjesing
192
Anne Matthiesen
18. marts 2004

Seneste anmeldelser

Ekko
Skønlitteratur
-->