Den brede titel giver i antologien plads til mange perspektiver på ledelse. Magt, kommunikation, relationer, samtaler og læring er nogle af de emner, som bliver taget under kærlig behandling af forfatterne. Det giver et bredt fundament til at tale om ledelse i fx en ledelsesgruppe, men kan samtidig forstyrre billedet lidt, fordi det stikker i så mange retninger.

De 15 artikler, som antologien Ledelse af medarbejdere indeholder, dykker hver for sig ned i centrale emner inden for ledelse. Det er ikke muligt her at komme forbi dem alle, men jeg vil i stedet dykke ned i enkelte udvalgte.

En af de centrale artikler er for mig at se Anders Raastrup Kristensens Fire hjørnesten i ledelse af medarbejdere, som fokuserer på lederens autoritet. Lederens autoritet har formentlig altid været til diskussion, men måske vi i dag oplever det i højere grad end tidligere, når ledelsesbeslutninger skal begrundes. Kristensen peger på, at der overordnet er fire autoriteter, som lederen kan bruge: legal, faglig, personlig og kooperativ. Den legale peger på lederens position. For lederen er det en evig balance mellem at give medarbejderen autonomi og samtidig sørge for at fastholde ledelsesautoriteten. Den faglige og personlige autoritet bygger på enten lederens faglige indsigt i området eller vedkommendes evne til bl.a. at realisere den enkelte medarbejders potentiale. Den kooperative autoritet er for mig at se den mest interessante i de fleste organisationer i dag, fordi den handler om at kunne skabe et grundlag for fællesskabet. Det handler i høj grad om at opbygge organisationens rutiner og værdier. Kristensens pointe er, at vi i situationer som leder kan overveje, hvilken type autoritet, der skal til for at løse den konkrete udfordring. Det er en god indgangsvinkel til at tale ledelse i fx en ledelsesgruppe.

En anden interessant artikel er Sørens Frimanns Ledelse af læring i organisationer. Frimann argumenterer, med egne ord, for, at nutidens wicked problems kræver ledelse af læring og inddragelse af medarbejdere i kollaborative læreprocesser i organisationer for at kunne løse problemerne. En vigtig pointe er, at det først og fremmest handler om, at ledelsen må arbejde strategisk med at udvikle strukturer, der kan understøtte en kultur for organisatorisk læring. Frimann bruger i artiklen afslutningsvist en konkret case, der giver et godt eksempel på, hvordan det kan foregå i praksis.

Som de sidste to artikler bør nævnes henholdsvis Timo Klindt Bohnis Konfliktkompetent lederskab og Nana Vaabens Ledelse, organisering og det psykiske arbejdsmiljø. Førstnævnte er særligt interessant, fordi den både fokuserer på, hvordan lederen kan understøtte en sund konfliktkultur, hvor der er plads til konflikter, og mulighed for at løse dem og blive klogere. Samtidig er Bohnis pointe, at det også er vigtigt, at lederen selv er opmærksom på egen psykologi i forhold til at håndtere konflikter. Her anvendes bl.a. Thomas-Kilmanns konfliktmodusmodel, som er et godt værktøj til at undersøge, hvordan man selv reagerer i konflikter. Undervejs i artiklen har Bohni formuleret en række spørgsmål, som kan tjene til god refleksion undervejs. Det giver god mulighed for at blive klogere på sig selv og konfliktløsning.

Det handler i høj grad om psykisk arbejdsmiljø, og derfor er det at samlingen afsluttes med Nana Vaabens artikel, som netop omhandler det. Vaabens pointe er, at psykisk arbejdsmiljø naturligvis handler om sprog og omgangstone, men der er også en stor del, der handler om organisering og afgrænsning af tid, opgaver og ansvarsområder. Vaaben bruger ændringen af folkeskolelærernes arbejdstid i 2014 som eksempel, og bruger begreberne til at forklare, hvordan ændringerne havde stor identitetsmæssig betydning. Det er en fremragende analyse, der tydeliggør Vaabens pointe om sammenhængen mellem det psykiske arbejdsmiljø og organiseringen af arbejdet.

Samlet set er antologien Ledelse af medarbejdere en flot samling af relevante artikler. De giver gode perspektiver på en lang række relevante emner. Det er dog også en antologi, der fremstår lidt uden sammenhæng, fordi temaet er så bredt, at det kan dække det meste inden for ledelsesområdet. Jeg kunne også savne lidt mere fokus på, hvordan de enkelte elementer skal anvendes i praksis, sådan som fx Bohni gør i sin artikel. Det skal dog ikke tage noget fra udgivelsen, som særligt vil kunne finde anvendelse i en ledelsesgruppe, hvor en artikel kan læses i fællesskab og diskuteres. Det kan helt sikkert danne grobund for mange fine diskussioner.

Faglitteratur
Dansk Psykologisk Forlag
Karsten Mellon (red.)
281
Sune Weile
9. august 2024

Seneste anmeldelser

-->