Leg så kortene hopper

Kortene indeholder mange legeaktiviteter, teori og vejledning. Legene er rette mod små børn, men de kan sagtens bruges til børn i 0. klasse.
Legene er tænkt med pædagogiske overvejelser, derfor kan de bruges som en aktivitet, men også som pædagogisk redskab til at styrke børns forskellige intelligenser.
Når vi befinder os i en tid, hvor mange institutionerne er nødt til at spare, og nogle steder er der mangel på personale, så er disse korte fantastiske. Med Leg så kortene hopper, er det ofte nok med en pædagog, der kan sætte en aktivitet i gang for mange børn enten indendørs eller udendørs.
Gennem leg lærer børnene at styrke deres samarbejdsevne, at være tolerante og samtidig sætte grænser, hvilke er nødvendige sociale kompetencer for alle børn.
Jeg synes, legene er med til at give de voksne kvalitetstid med børnene. De styrker direkte kommunikation og alle deltagere kommer i centrum.
Når børnene er i vuggestue- og børnehavealderen, arbejder pædagogerne intensiv med grov- og finmotorik og sprogudvikling. Leg så kortene hopper dækker disse områder med få eller ingen rekvisitter.
Det gode ved kortene er, at børnene lærer at bruge deres krop, lærer sang og bevægelse, får et godt kammeratskab, og de voksne har mulighed for at bestemme legens variationer, tempo, og metode.
Kortene er lavet ud fra småbørns færdigheder: Der er mange gentagelser, og det skaber en god stemning, som er med til at motivere børnene i leg og bevægelse. Jeg mener bestemt, kortene kan bruges i forhold til pædagogiske læreplaner, da kortene tager hensyn til hele barnet og relationer indbyrdes barn til barn og voksne til barn. Derudover kan kortene bruges som dokumentation for børns udvikling også overfor forældrene. Der følger et sæt vendekort med i pakken udover aktivitetskortene, som kan også bruges i stille stunder.
Kortene har en A5 størrelse med sort/ hvid primitiv illustrationer. Kortene kan være lidt store at have med eller kedelige at kikke på. Man kan lade børnene lægge farver på kortene og gøre dem mere opsigtvækkende.
Når en forfatter skriver en aktivitets bog til små børn, er det vigtigt at tænke på børns medindflydelse. Derudover er det vigtigt at tænke på, at børn husker det bedst, når der er børnevenlige illustrationer og børnevenlige materieller. Børnene er ikke tænkt som medaktører men kun som deltagere.
Kortene virker livløse og kedelige. Som voksne skal man kende kortenes indhold for at se deres brugbarhed, ellers er de ikke noget, man ved første blik vil kaste sig over og finde interessant.
Kortene indeholder mange nye og sjove lege og styrker børns mange intelligenser, derfor er de rigtig gode redskaber til pædagoger i vuggestuer og børnehaver.
Kortene har en A5 størrelse med sort/ hvid primitiv illustrationer. Kortene kan være lidt store at have med eller kedelige at kikke på. Man kan lade børnene lægge farver på kortene og gøre dem mere opsigtvækkende.
Når en forfatter skriver en aktivitets bog til små børn, er det vigtigt at tænke på børns medindflydelse. Derudover er det vigtigt at tænke på, at børn husker det bedst, når der er børnevenlige illustrationer og børnevenlige materieller. Børnene er ikke tænkt som medaktører men kun som deltagere.
Kortene virker livløse og kedelige. Som voksne skal man kende kortenes indhold for at se deres brugbarhed, ellers er de ikke noget, man ved første blik vil kaste sig over og finde interessant.
Kortene indeholder mange nye og sjove lege og styrker børns mange intelligenser, derfor er de rigtig gode redskaber til pædagoger i vuggestuer og børnehaver.
Faglitteratur
Dafolo
Katrine Andersen og Balder Brøndsted. Illustrationer: Mai Brøndsted
67
Pouran Asadi Rastehkenari
29. juli 2014