LEO LYNER handler om 3 venner: Leo er en lille løve, Lulu er en tiger og Bulder er en flodhest. De tre mødes ofte over forskellige situationer og tilbringer en del tid sammen. I denne bog leger de, hvordan man klæder sig på og af, hvordan man sætter hår og friserer hinanden.

Bogen er lavet af kraftigt pap og er stor med meget farverige illustrationer. I bogen er der knapper, der kan knappes op, lynlåse, der kan lynes op og ned, sløjfer, som kan bindes med videre. Herunder lærer børnene om tøjs funktioner, for eksempel hvordan man kan lyne sin jakke eller bukser op, hvad en lomme er, og hvordan den fungerer, hvordan man kan knappe sit tøj og binde sin sko, taske mm.

Leo, Lulu og Bulder gennemgår hverdagsting med nysgerrighed og undersøger tæpper, skuffer, spejle og mange andre ting i deres leg. LEO LYNER opfordrer og motiverer i høj grad børnene til at lære, hvordan man kan udføre de funktioner, hvert tøj og hver ting har. Derudover lægger bogen op til venskab, relationer og fantasilege og ikke mindst ”far, mor og børn”-leg. Bogen lægger også op til, at disse ting er nødvendige elementer i børnenes hverdag og tidlige udvikling for små drenge og piger. Det er vigtigt, at børn lærer at være selvstændige og indgår i sociale relationer. LEO LYNER er indgangen til at arbejde med sprogstimulation, samtidig med at børnene lærer noget om tøj og udsmykning.

Det er en spændende bog, som tager udgangspunkt i en helt naturlig begivenhed som at klæde sig ud og lege med de tanker og følelser, som barnet har om sin deltagelse og samspil med andre børn, hvor de kan bruge hinanden til at lære. Udover sprogstimulation styrker bogen børnenes finmotorik og selvstændighed. LEO LYNER kan også skabe nærvær både børn imellem og mellem barnet og den voksne. Bogen motiverer voksne til at bruge mere tid sammen med barnet både med højtlæsning og i form af børns tilegnelse at færdigheder ved at have en voksne ved siden af sig. Opgaverne er tilegnet børnehavebørn fra 3 års alderen. Denne bog styrker med sine alsidige funktioner børnenes færdigheder i forskellige retninger, derfor har den en meget pædagogisk tilgang til børns udvikling, som kan varmt anbefales i hjemmet og i daginstitutionerne.
Alvilda
Dina Gellert
18