12 opslag. 12 hverdagssituationer. 12 rim. Mange ideer til aktiviteter og endnu flere spørgsmål, man kan stille med hinanden. Børnene i vuggestuen griner, pjanker og trøster, når der er brug for det. Der er garderobesituationer, spisesituationer, sovesituationer osv. Billedbogen lægger op til dialogisk læsning, for her kan børnene tale med, inden de har et verbalt sprog.


Spørgsmålene går fra det meget konkrete: "Hvor sidder numsen?", "Hvordan råber man?" og ”Hvordan siger man stop, både med ord og krop?" til det mere uhåndgribelige: "Hvordan er man sulten?" og "Hvad er ro?" Der er dog flest af den første type spørgsmål, og det godt, når man tager målgruppen i betragtning.


Ideerne til aktiviteter inddrager børnene lige så meget, som spørgsmålene gør. Her leger man sammen! Børnene bliver aktive, når de viser, hvordan tingene foregår. Faktisk kan mange af aktiviteterne kun laves, hvis man er flere sammen. Det er rollelege i sin spæde spiren, hvor børnene er kede af det, samtalende, legetøjsdelende eller trøstende.


De flotte akvareller måtte gerne have haft et endnu større format at brede sig på, for med sine 20 x 20 cm er en enkelt side pr. illustration ikke meget – og det er endda kun de største illustrationer, der får så meget plads. Til gengæld er de detaljerede uden at være rodede. Børnene er for det meste glade, og der er ingen helt store dramaer. Børnene på illustrationerne har øje for hinanden og ser ud til at trives.


Børnenes trivsel i den virkelige vuggestue kan Min dag i vuggestue bidrage positivt til. Den sætter ord og billeder på helt lavpraktiske daglige oplevelser, som enhver i vuggestue kan genkende. Måske kan den endda sætte gang i en samtale, hvor børnene fortæller pædagogen noget, han/hun ikke vidste i forvejen. Om barnets perspektiv, som er så fremtrædende i bogen.
Skønlitteratur
Carlsen
Marianne Iben Hansen. Illustrator: Lea Letén
32
Bjarne W. Andresen
1. august 2016

Seneste anmeldelser

Tilmeld dig vores nyhedsbrev