Min styrkebog

Materialet opererer med 24 menneskeligt universelle styrker, som er samlet i seks styrkefamilier. Der findes lærervejledning og elevbog til hhv. 1.-3. klasse, 4.-6. klasse og 7.-9. klasse. De tre sæt er ret ens. Nogle øvelser kan laves udelukkende med bogen i hånden. Derudover er der et styrkespil, som kræves for at kunne gennemføre andre af øvelserne. Mange af øvelserne er kendte aktiviteter, som sættes ind i styrkearbejde-sammenhæng, f.eks. Quiz og byt, styrkestolen, klassens styrkelandskab, styrkelotteri (til at lære styrkerne at kende).
På forlagets hjemmeside kan man downloade eller købe plakater, forældrebrev, løse styrkekort mm. og finde links til relevante Youtube-videoer, som kan bruges sammen med materialet.
Anerkendelsestrappens trin er at se > at møde > at forstå > at acceptere > at anerkende > aaat respektere. Gennem arbejdet med materialet kan børn og voksne arbejde sig op ad anerkendelsestrappen samtidig med, at de får større indsigt.
Ordvalget er henvendt til lærere, men Min styrkebog kan med mindst lige så stor berettigelse anvendes af pædagoger. F.eks. opfordres lærerne til at lave øvelserne i deres teams. Det gælder også pædagogerne.
Gennem arbejdet med Min styrkebog erfarer man, hvordan styrker ofte kommer til udtryk. Bag på styrkekortene står fire sætninger, som uddyber styrken. F.eks. er styrken nysgerrig forklaret sådan: Du er interesseret i mange ting og har mange interesser. Du er nysgerrig i forhold til verden omkring dig. Du synes, nye ting og emner er spændende. Du elsker at udforske og opdage nye ting.
Styrker kan også blive overforbrugt, så det bliver for meget af det gode. Det handler altså om at finde balancen. Til styrkerne er knyttet den ulempe, at man irriteres af andre menneskers adfærd, hvis den konflikter med styrken. I forlængelse med det er en lang og grundig gennemgang af, hvordan man får styrkerne i spil i undervisningen.
Det vil være oplagt at bruge Min styrkebog i det tværprofessionelle arbejde lærer-pædagog i folkeskolen.
Seneste anmeldelser


