Morgenthalers dyrefabler – Lille Puha

Anders Morgenthaler er den ene halvdel af den gakkede duo, WulffMorgenthaler, der i flere år har produceret grænseoverskridende striber til blandt andet Politiken og er skabere af den politisk ukorrekte flodhest Dolf. Nu har Morgenthaler begået en ny bog med dyrefabler, denne gang med undertitlen Lille Puha.
Bogen er ligeså latrinær som vi må forvente fra Morgenthalers side, og det i sig selv er lattervækkende, når det serveres på den rigtige måde, som når det svage næsehorn Bertil, der ikke kan sige fra overfor sine arbejdsgivere, får hjælp af fugleklatten Lille Puha. Klatten lugter fælt og råber og kræver alle de ting, Bertil selv er for pæn til at råbe og kræve. Dog lærer Bertil til sidst, at man godt kan sige så meget fra, at det går ud over de forkerte.
Samtidig har der indsneget sig en poetisk streng, der mig bekendt ikke har været så tydelig før hos Morgenthaler. Som i fortællingen om Bonnie Pony, der åbenbart har et så sjovt navn, at alle må grine, men som lærer at være stolt af sig selv og sit skægge navn.
Eller om Orangutangen Croissangutang, som i udgangspunktet er egoist men lærer at elske andre.
Og endelig en fin intertekstuel historie om Yoyo Haresen, en rasende kanin der skælder ud på sin far, men forsones med ham til sidst. Referencen til en meget omtalt ung, men noget mere uforsonlig poet, er tydelig.
Som det fremgår, skriver Morgenthaler sig ind i den lange og smukke fabeltradition fra Æsop over La Fontaine, og han har på sin egen måde bevaret de moraler, som er en del af genren, men som opblødes af den anarkistiske humor.
Nyd fx den laktoseintolerante mælkebøtte, der har skrevet indledningen, og det er "sygt svært", når man er en blomst uden arme. Men også Bonnie Pony-historiens morale: "Livet leves og man kan enten vælge at leve med det eller mod det."
Og endelig en fin intertekstuel historie om Yoyo Haresen, en rasende kanin der skælder ud på sin far, men forsones med ham til sidst. Referencen til en meget omtalt ung, men noget mere uforsonlig poet, er tydelig.
Som det fremgår, skriver Morgenthaler sig ind i den lange og smukke fabeltradition fra Æsop over La Fontaine, og han har på sin egen måde bevaret de moraler, som er en del af genren, men som opblødes af den anarkistiske humor.
Nyd fx den laktoseintolerante mælkebøtte, der har skrevet indledningen, og det er "sygt svært", når man er en blomst uden arme. Men også Bonnie Pony-historiens morale: "Livet leves og man kan enten vælge at leve med det eller mod det."
Fablerne er levende og ubesværet fortalt, de er beregnet for børn fra 3 år, men efter min bedste overbevisning skal man være noget ældre for at få det fulde udbytte af humoren og anarkiet, måske på den hårdt prøvede folkeskoles mellemtrin?
Som ekstra bonus har Morgenthaler selv illustreret fablerne med fokus på det burleske og latrinære og indtalt alle fablerne på en vedlagt CD med sin vanlige let forbavsede og ironiske stemme. Specielt er oplæsningen af Yoyo Haresens digte godt ramt, især med hensyn til den originale digters slæbende diktion.
Morgenthaler kan ikke længere skjule det: Han er en fabelagtig poet.
Skønlitteratur
Carlsen
Morgenthaler
196
Bianca W. Johannson
7. september 2014
Seneste anmeldelser


