Der findes motocrossbaner overalt i Danmark. Det er en kæmpestor sport, hvor venskab, fællesskab og fairplay følges med konkurrence og mesterskaber. Bogen har fantastiske billeder, der viser sportens mangfoldighed. Det er en smuk bog om en sport, hvor man dækkes af mudder, jord og sand under løb og træning.

Det er ikke en bare en sport, det er en livsstil, er der nok rigtig mange, der har sagt om deres sportsgrene i tidens løb. Men at klicheen passer, som dæk på en fælg, til motocross, er der ingen tvivl om. Sådan indleder Mikkel Wendelboe denne bog, der er en hyldest til den sport, der fylder det meste af hans liv. Han skriver selv, at han har arbejdet med motocross-journalistik siden 2009. Og han skriver: Jeg har vendt hver en bolt og hver en udstødningsfjeder. Det lyser ud af bogen, at Wendelboe er vildt optaget af sporten.

Der er alt. En historisk gennemgang, en præsentation af træning, cykler, særlige finesser, løb, særlige kørere, særlig træning og fairplay. Der er en fin og informativ (og meget engageret) tekst, men det er billederne, der virkelig fortæller historien. Det er Mikkel Wendelboe, der selv har fotograferet, og der er overbliksbilleder, portrætter og utrolig mange situationer, hvor man ser motocross-køreren i et sejt hop op over banens bakker mod en blå, blå himmel Det er skarpe fotos, der er fyldt med fart og spænding. Det er også fotos, der viser udstødning, hjul, affjedring og styrets særlige muligheder for individuel tilpasning.

Enhver, der læser denne bog, vil blive optaget af motocross. Så må man tænke: Er man klar til at lægge alle timerne i værkstedet? En crosscykel holder til det meste, men det gør den kun, hvis den bliver passet behørigt. Så man skal være klar til at lægge timerne i værkstedet.

Man skal også have en rimelig kondition, hvis man skal holde sig kørende i flere omgange. Det er således en sport, der virkelig kræver en indsats, men så får man også alt igen i form af sammenhold og konkurrence. Banerne og crossklubberne i Danmark ligger godt fordelt overalt i landet. Der er 54 klubber fra Skagen over Esbjerg til Svebølle, Køge og Åkirkeby. Banerne ligger ofte smukke steder i en natur, hvor der ikke kommer mange mennesker. Det er en del af oplevelsen.

Bogen henvender sig til alle, der gerne vil begynde med motocross. Det er en hyldest til sporten. Den henvender sig særligt til alle, der er engageret i sporten som tilskuere, udøvere eller frivillige. Det er en overmåde smuk bog af en forfatter, der ved, hvad han skriver om.

HOI Forlag
Mikkel Wendelboe
Mikkel Wendelboe