Når børn og voksne reflekterer

ER DER FLEST BLÅ PERLER, ELLER ER DER FLEST PERLER?
NÅR BØRN OG VOKSNE REFLEKTERER er en interessant beskrivelse af en undersøgelse, der prøver at vise sammenhængen mellem logiske evner og evnen til at reflektere.
Karen Schultz tager i sin undersøgelse udgangspunkt i Piagets faseopdelte teori om børns kognitive udvikling.
I sin tid stillede Piaget tusindvis af børn følgende spørgsmål:
Forestil dig, du sidder med en perlekæde i hænderne. Der er seks blå perler og to røde. Du får spørgsmålet: Er der flest blå perler, eller er der flest perler?
Karen Schultz har spurgt en række børn i 6-8 års alderen om det samme, og efterfølgende har hun talt med dem om det at tænke.
Det viser sig i undersøgelsen, at når børnene har lyst til at finde ud af svaret på perlespørgsmålet, er de også gode til at tænke over at tænke.
På denne baggrund er Karen Schultz’ konklusion, at det at tænke fremmer en logisk evne, og det at evne logik fremmer refleksion.
Bogen er dels en traditionel beskrivelse af et forsøg, hvilket indebærer bl.a. begrebsdefinitioner og statistisk bearbejdning af undersøgelsesmaterialet, som for den læser, der ikke er vant til at færdes i sådanne teoretiske-metodiske-tabel-og-figur-verdner kan være en stor mundfuld. Dels en mere levende og sprælsk filosoferen over det at tænke logisk og tænke over at tænke. Hvornår man kan hvad og hvorfor og hvordan. Denne del af bogen er til gengæld mere ligetil refleksions-igangsættende for pædagoger og forældre, der interesserer sig for psykologi. Især de udskrevne interviews med børnene er særdeles interessante og direkte illustrerende for de diskussioner og konklusioner, bogen indeholder.
NÅR BØRN OG VOKSNE REFLEKTERER er en konkret afprøvning af en del af Piagets teori og en spændende invitation til at bevæge sig længere ind i og videre end hans tanker.
Forfatteren er overvejende meget hjælpsom og forklarende overfor læseren, men de forholdsvis mange småirriterende slåfejl, skæmmer den ellers så velskrevne og medrivende tekst.
Mette Hegnhøj Mortensen
Faglitteratur
Akademia.dk
Karen Schultz
144
Mette Hegnhøj Mortensen
26. juli 2004