Narrativ pædagogik – livshistorien som pædagogisk grundsyn

Bogen NARRATIV PÆDAGOGIK henvender sig primært til fagfolk og studerende. Herunder pædagoger, pædagogstuderende og lærere mv. Bogens omdrejningspunkt omhandler fortællingen om os selv, og hvordan man som professionel kan arbejde med den.
NARRATIV PÆDAGOGIK er delt op i fire hovedkapitler, hvor det narrative eller selvfortællingen bliver belyst fra forskellige sider. I den første del af bogen går forfatterne grundigt til bunds i begrebet narrativ pædagogik, og kommer i dette afsnit vidt omkring lige fra de filosofiske overvejelser over de mere samfundsmæssige til selve identitetsdannelsen.
I de følgende afsnit beskæftiger bogen sig med den narrative pædagogik i praksis, som en integreret del af den pædagogiske grunduddannelse, for afslutningsvis at give en indsigt i storytelling/ praksisfortælling, og stiller blandt andet spørgsmålene. Hvorfor er praksisfortællingen vigtig i det pædagogiske arbejde, og hvordan kan den bruges i praksis ude på institutionerne/skolerne?
Derudover kommer forfatterne også med en lang række af konkrete eksempler og anvisninger på, hvordan man kan arbejde med fortællingen. Alt sammen i et let forståeligt sprog, rigt på eksempler, der er med til at gøre bogen utrolig spændende, og meget svær at lægge fra sig igen.
NARRATIV PÆDAGOGIK – livshistorien som pædagogisk grundsyn er en spændende og nærværende bog, der i den grad fanger sin læser. Bogen er gennemarbejdet og går så grundigt til værks i begreberne, at man som læser igennem hele bogen føler sig så godt taget ved hånden, at man på intet tidspunkt taber interessen. Bogen er skrevet i et levende og flydende sprog.
Narrativ pædagogik – livshistorien som pædagogisk værktøj kan derfor kun få de bedste anmeldelser.
Faglitteratur
Semi-forlaget
Lektor, cand. psyk. Birthe Juhl Clausen og Seminarielærer Jørgen Lauritzen
208
Jonas Heidemann
6. april 2004
Seneste anmeldelser


