Jim Lyngvilds granonkel, opdageren Vilhelm Wegener finder på en rejse til Island i 1939 en åbning til gudernes verden. Jim Lyngvild får mange år senere mulighed for at samle grandonklens rejsedokumenter og dermed give læseren indsigt i en verden, som hidtil har været skjult for efterkommerne af Ask og Embla, som var de første mennesker i Midgård (menneskenes verden). Dette er indgangen til NORDISK MYTOLOGI. Jim Lyngvild kan trække på såvel sin egen asatro som på tidligere erfaringer med børnebøger. Det gør han i en skøn blanding af saglig formidling af ældgamle myter og nye fortællinger. En blanding, som er lykkedes ualmindeligt godt.

Jim Lyngvilds timing er god. Samtidig med NORDISK MYTOLOGI udkom sidste bind i tegneserie-krøniken VALHALLA. Dansk film og tv har haft meget fokus på nordiske guder, vikinger mm. Endelig har Harry Potter og anden fantasy haft en enorm opblomstring de senere år. Man kan derfor spørge, om der overhovedet kan laves noget nyt om det emne. Og det kan der! Mens disse linjer skrives, ligger et af bogens mange flotte opslag på bordet ved siden af. NORDISK MYTOLOGI er nemlig ikke bare en bog. Det er et eventyr, man går på opdagelse i. Illustreret med malerier, stregtegninger med og uden farver og ikke mindst med spillekort, breve til at tage ud af bogen, runer og en prøve på Sifs guldhår. Jeg er særligt vild med det, man også kan røre ved: især Skades fjer og hele tre prøver på forskellig jættekvindehud.

Mit udgangspunkt var at give NORDISK MYTOLOGI de maksimale seks stjerner. I min egen bogreol derhjemme vil den være blandt de mest kære og den kommer ikke til at samle støv. På børnehavens hylder er det noget andet. Der er udfoldelige sider, lommer med runer og andet, som vil gå i stykker eller blive væk. NORDISK MYTOLOGI er ikke en bog, som vil overleve mange dage frit tilgængeligt, men skal kun bruges sammen med en voksen. Derfor har jeg trukket en stjerne fra for dens begrænsede anvendelighed i daginstitutioner, som JAGOOs børnebogsanmeldelser retter sig mod. Det er absolut en bog, man tager ned og sidder sammen med en mindre gruppe børn og fordyber sig i. Det vil man til gengæld kunne gøre mange, mange gange. Børnene vil elske denne bog. Og de voksne…

Desværre må jeg også trække en stjerne fra for finish’en. Nogle af de små låger er klæbet til med noget, som ligner en blanding mellem skolelim og elefantsnot. Det holder ikke i længden og ødelægger helhedsindtrykket, som ellers er små sirlige lukninger, snore og holdbare foldninger. Endnu værre er det, at alle sider på grund af bogens tredimensionelle karakter er lavet af flere lag papir. Det er der sådan set ikke noget at gøre ved, men der burde være en (bedre) lim mellem de sider, som ikke skal åbnes. NORDISK MYTOLOGI er layoutet og trykt i så høj kvalitet, at man mange gange skal sidde og skrabe med en negl for at vide, om det er en rigtig låge eller et tryk. Så nytter det ikke, at man kan komme til at åbne ind til "bagsider", som skulle have været limet. Det er rigtigt ærgerligt, at der er sparet her, når det i øvrigt er så gennemført et stykke bogkunst.

Jævnføre JAGOOs anmeldelsespolitik oplyser vi, at Bjarne W. Andresen i sommeren 2009 har været på en uges børnelitteraturkursus sammen med forfatteren Jim Lyngvild på Vallekilde Højskole. De har kontakt via Facebook men har i øvrigt ikke noget samarbejde.
Jim Lyngvild. Illustrator: Thomas H. Jensen og Rune Bødker
30
18. oktober 2009