Opvækst og psykisk udvikling

OPVÆKST OG PSYKISK UDVIKLING handler om pædagogisk praksis og sammenhængen mellem teori, viden og forståelsen af børn. Bogen præsenterer ældre såvel som nyere udviklingspsykologiske retningslinjer om børns udvikling.
OPVÆKST OG PSYKISK UDVIKLING handler primært om alderens normer, som afgør, hvordan børn i forskellige aldre agerer, og ikke hvad de i en bestemt alder bør være i stand til. Der påpeges, at alderen har forskellige aspekter, som for eksempel biologisk, social, kulturel og ikke mindst personlig betydning for den enkelte, og hvordan man dermed oplever sig selv og bliver opfattet af andre i samfundet. Derudover bliver de forskellige forventninger og roller i relation til barnets køn også skildret i forbindelse med kultur og samfund. I den nye udviklingspsykologi bliver der lagt vægt på, at mennesket grundlæggende er socialt anlagt, hvorfor barnets tilknytning, samspilsoplevelser og relationer til andre mennesker har afgørende roller i udviklingen.
I bogen følger vi Asiha og Anton med deres forskellige baggrunde og deres opvækst i forskellige familiemønstre. Ud fra de forskellige psykologiske retningslinjer gives der vejledning til, hvordan man arbejder med disse for at få sammenhæng mellem psykisk udvikling og opvækst.
I hvert kapitel bliver essensen af teorien fremhævet i en boks, som gør det lettere for læseren at huske dem. Derudover gør illustrationerne af de forskellige metoder samt sociogrammer bogen interessant og kan med fordel anvende af alle fagfolk, der beskæftiger sig med børn og unges trivsel og udvikling. Bogens kombination af tæt tekstopbygning og valget af lav papirkvalitet gør den dog mindre læsevenlig.
Faglitteratur
Akademisk forlag
Liv Mette Gulbrandsen
372
Pouran A. Rastehkenari
4. november 2009