ORD FOR DE SMÅ er en bog for de allermindste med genkendelige ting fra hverdagen. Jeg vil nu nærmere betegne den som en pegebog, hvor der til hvert element er tilføjet et ord, som den voksne så kan udtale når barnet peger. Elementerne er lavet af stof og scannet ind på stofbaggrunde.

Det er her tydeligt, at forfatterens baggrund som uddannet designer, med bl.a. egen børnetøjskollektion, kommer til udtryk. Der er altså ingen fotos eller tegninger af genstande, som vi kender det fra et utal af lignende bøger i denne kategori. Bogen er selvfølgelig tænkt som noget nyt og anderledes til et gammelt velkendt emne. Jeg får tanker tilbage til 70'ernes patchwork, og filtcollager.

Jeg synes som udgangspunkt, at bogen er dejlig at se i, skønne stoffer, kontraster, farver og gengivelser af hverdagsting. Jeg kan dog komme i tvivl om, om barnet er i stand til at skelne baggrund fra elementer, da det er en uendelighed af blomstret og mønstret tapetsering på hver opslag. Nogle opslag er bedre end andre, hvor elementerne står skarpere og afviger så meget fra baggrunden, at man lettere kan skelne elementernes omrids.

Det virker overbevisende, når stofligheden er virkelig, altså ved gengivelsen af barnets tøj, bamse, hagesmæk, etc. Spørgsmålet er, om bogens elementer er så genkendelige, som det er ønsket, eller om de trods intentionerne og lysten til at lave en lækker og flot bog til de mindste slår fejl. Jeg kunne godt tænke mig at se elementerne på mere neutral eller nedtonet baggrund, så tror jeg mere på idéen om noget nyt, anderledes og genkendeligt.

Formatet er ca. 24 x 24 cm. og med sider af 1 mm. papirtykkelse i højglans. Dejligt og let for små fingre at bladre i, hvis en voksen holder det forholdsvise store format.
Sabine Lemire
25