Samvær og marginalisering

Forfatteren er uddannet socialpædagog og antropolog. Hun arbejder med forskning, evaluering og metodeudvikling i forhold til særligt udsatte børn, unge og familier.
Bogen bygger på forfatterens observationer i to københavnske folkeskoler i 1998 i to meget forskellige 4. klasser. Observationerne og analyserne er blevet til specialet: ”Skoleklassen som et stratificeret fællesskab”. Det er et antropologisk studie af socialt samvær og marginalisering i to folkeskoleklasser.
Undervisningen foregår på den ene skole meget via gruppearbejde, hvor eleverne har lært at lytte til hinanden, samarbejde og diskutere ting uden lærerens indblanding og accept. Undervisningen på den anden skole er mere baseret på lærerens accept og feedback på elevernes spørgsmål og kommentarer, og de har meget sjældent gruppearbejde.
Forfatteren stiller børnene overfor nogle opgaver i form af cases. For eksempel læser hun en historie op, hvor begge klasser skal arbejde i grupper og sammen finde frem til mulige løsningsforslag. Der kræver forfatteren at begge klasser skal arbejde i grupper. Hvordan det går, vil jeg ikke røbe her, det må læseren selv finde ud af, ved at læse bogen.
Bogen er en fremragende bog for pædagoger, lærere og studerende. Især lærere og skolepædagoger i SFOer, kan ikke undgå at genkende hverdagen, som den er beskrevet i bogen. Jeg vil komme med den påstand, at alle skolepædagoger og lærere har lignende observationer af børn i ”deres” klasser og SFOer.
Bogen er letlæselig og sprogligt meget levende. Når man læser bogen, kan det føles som om, man er en ”flue på væggen” i klasserne. Forfatteren beskæftiger sig med alle typer elever: elever med lav status og elever med høj status, elever fra svært belastede hjem og fra mere velstående hjem.
Bogen skal have 6 stjerner, fordi den er så læservenlig og kommer rundt om alle typer af børn. Der er forslag til praktiske øvelser, som man kan have nytte af i arbejdet med alle børn. Det behøves ikke at være en skoleklasse, det kan ligeså godt være i en børnehave.
Forfatteren forklarer nogle psykologiske og pædagogiske begreber som socialisering, kompetencer, marginalisering, habitus mv. En bog studerende, pædagoger og lærere simpelthen skal læse!
Seneste anmeldelser


