STOP SÅ DET DER! er en lille, fin læsebog for de 8-11-årige (lix 15), der handler om de svære og store spørgsmål i forbindelse med, at man overværer mobning; Skal man gribe ind? Skal man blande sig uden om? Hvordan tackler man sine følelser? Er det dumt at sladre? Vil de, der mobber, mon hævne sig?

Mia overværer tre store piger, der tager en mobil fra en mindre dreng. Hun siger ikke umiddelbart noget – men hun tænker meget over det. Hun finder ud af, at hun gerne vil hjælpe drengen, og fortæller det til sin storebror Anton (som i øvrigt sidder i kørestol, så bogen åbner også op for en diskussion af det at være handicappet), som er hendes store forbillede. Sammen finder de ud af, hvordan den sag skal grejes, og Mia bliver klogere på, hvordan man skal håndtere mobning: Man skal sige det til en voksen, selvom man måske er bange for at være en sladrehank.

Bogens force er først og fremmest, at den bevæger sig i børnehøjde. Den taler dejligt ligefremt i børns sprog og i børns perspektiv, når den fx omtaler computerspillet ”World of Warcraft”, spillekonsollen ”Wii” og chokoladepålægget ”Nutella” – det er ting, de fleste børn forstår! Forfatteren leger også herligt og overraskende med sproget, når hun f.eks. skriver: ”Pigerne fniser, da de moser forbi. De lugter af slik.” Et godt eksempel på, at korte sætninger og forholdsvis lette ord ikke nødvendigvis betyder, at sproget bliver tamt og kedeligt.

Temaet mobning bliver i bogen ikke taget op på nogen ny og banebrydende måde; det er de traditionelle spørgsmål i en forholdsvis forudsigelig ramme. Vi har hørt sangen før (men den kan nok heller ikke synges for ofte!), og det seriøse budskab dikterer historien og ikke omvendt. Det gør historien en anelse forudsigelig.

Alt i alt er STOP SÅ DET DER! en ganske glimrende bog om mobning – de 8-11-årige bliver præsenteret for problematikkerne om mobning på en let og forståelig måde. De vil helt sikkert få stof til eftertanke.

Forum
Anette Bjørg Koeller. Illustreret af: Mette Dreyer
64