Forfatterne til denne bog er aktive indenfor forskning af udviklingspsykologi, og de beskriver her de nære følelsesmæssige reaktioner. Der er 12 kapitler om forskellige tilknytningsteorier og deres grundlæggende elementer angående menneskets natur og anvendelsesområder.

Bogen henter sin inspiration fra John Bowlby og mange andre grundlæggere af tilknytningsteorien. Vi læser om beskrivelse af små børns reaktioner og deres omsorgsgiveres rolle i opvæksten. Her kan vi læse om, hvordan børn danner trygge baser og om deres indre arbejdsmodeller.

Forfatterne følger barnets udvikling i forskellige stadier, familiens rolle, forældreskab og den kollektive omsorg i børns relation og tilknytningsforhold.

Konflikter, børneopdragelse og samfundets støtte, nye familiemønstre, delebørn, skilsmissefamilier og betydning af disse bliver debatteret og lagt vægt på i tilknytningen.

TILKNYTNING I PRAKSIS tager også nogle problematikker op såsom adaptivbørn og -forældre, hvad man burde tage højde for, men også institutionernes rolle, både i form af dag- og døgninstitutioner, hospitalismen og omsorgsgivernes rolle.

Pædagogernes, lærernes og sundhedsplejerskernes opgave med familier, der har behov for særlig støtte, bliver nævnt som en vigtig ting. Herunder de observationsmetoder og -teknikker, som hjælper samspillet mellem børn og deres forældre, som bliver nævnt som mål for omsorgskvalitet for at hjælpe det enkelte barn til at danne et sundt tilknytningsforhold.

Bogen peger på mål for tilknytning ved skolestart, separationsangst, puberteten men også desorienteret tilknytning og fravær af mønstre hos børn og deres adfærd. Desuden læser vi også om desorganiseret tilknytning i voksenalderen og psykopatologiske årsager.

I TILKNYTNING I PRAKSIS bliver tryghed og utrygheds værdi for tilknytningsforhold understreget. Bogen fremhæver familieterapi som et godt redskab til at styrke børns relationer, idet der kan være mange faktorer, som giver anledning til et skævt tilknytningsforhold.
TILKNYTNING I PRAKSIS er ikke en behandlingsbog men en vejledning om arbejdsmetoder, der kan skabe vedligeholdelse af nære relationer hos børn, teenager og voksne og dermed styrke deres evne i denne retning i en tidlig målrettet indsats.

Bogen kan bruges af alle de professionelle, der arbejder med mennesker, som et godt redskab for at træffe beslutninger i god tid for at påvirke en nær relation i en positiv retning.

 

Faglitteratur
Hans Reitzels Forlag
Anders Broberg, Pia Risholm Mothander, Pehr Granqvist og Trod Ivarsson
392
Pouran Asadi Rastehkenari
7. april 2010

Seneste anmeldelser

-->