Ting og sager jeg skal huske fra 0-6 klasse

Denne bog har en hensigt: at børn skal samle mange oplevelser i løbet af deres skoleår fra 0. - 6 klasse.
Der er et par spørgsmål, som børnene skal svare på, og et par opgaver, der skal løses. Disse spørgsmål gentages hele vejen uden at tage hensyn til børnenes alder og klassetrin. Vi ved godt, at en elev i 0. klasse ikke har de samme aktiviteter i skolen, som en elev i 6. klasse har. Bogen har ud fra spørgeteknikken og illustrationerne taget mere hensyn til de yngste elever.
Billederne i bogen appellerer mest til små børn, og jeg mener bestemt, bogen er kedelig for elever fra 2. – 6. klasse.
Jeg synes, bogen er et godt redskab i børnehaver for børn, der er skoleparate, og den kan sagtens bruges til elever fra 0. – 2. klasse, hvor børnene enten selv eller ved hjælp af pædagoger udfylder spørgeskemaet, klistrer deres skoleskema ind osv.
Børns sprog udvikler sig meget hurtig, når de starter i skole. Derfor er det uheldigt, at forfatteren bruger det samme sprog hele vejen.
Dernæst bliver børnene spurgt om, hvem deres værste fjende i klassen er. Dette er umiddelbart ikke noget, børnene tænker på. Børn opfatter ikke deres legekammerater som fjender. Derfor er det en upædagogisk måde at måle børnenes trivsel i institutionerne eller i klassen.
Når bogen retter sig til en stor målgruppe, burde den dække lidt mere bredt og med mere avanceret sprog med flere temaer, som dækker klassetrinene. På den måde vil det være muligt for både lærere, pædagoger og forældre at følge med i barnets skoleaktiviteter, venskabsrelationer og hjælpe dem, hvis der er noget, der ikke er optimalt. Illustrationerne appellerer især til børnehavebørnene og de yngste elever i skolefritidsordningerne.
Bogen kan bruges i børnehaver for de større børn i forbindelse med skoleparathed og forbereder dem på, hvordan de kan samle deres oplevelser et sted og lærer dem om spørgeteknikker.
Hvis man ikke allerede arbejder med barnets stamtræ eller børns historier i institutionerne, kan denne bog bruges som inspiration med mulighed for udvidelse. I slutning af bogen er der givet lov til kopiering med henvisning til nogle aftaler, derfor kan man sagtens bruge bogen som et pædagogisk værktøj.
Skønlitteratur
Carlsen
Anders Morgenthaler
36
Pouran Asadi Rastehkenari
13. marts 2014