Børnebogen USYNLIGE VENNER rammer midt i en krise, dér hvor livet for en otteårig er allerværst – mor og far er skilt, og venner er der ingen af. Sådan er det for Viktor, hovedpersonen i Niels Gråbøls bog for de 6-10-årige.

"Det var en varm solskinsdag i maj med en høj, skyfri blå himmel. En af den slags dage, som mange håber på, kommer til at vare hele sommeren. Men det håbede Viktor ikke. Han stod alene på sit værelse og kastede sin gamle, slidte fodbold i papirkurven. Selvom han bare var en halv meter væk, kunne han ikke ramme. Viktor syntes han er klodens mest talentløse dreng".

I en lille lejlighed på Blomstervænget helt oppe på fjerde sal bor Viktor på otte år sammen med sin mor Susanne og storebror Ulrik. Viktor er en spinkel dreng med kort, mørkeblondt hår og store grønne øjne. Børnenes far Nikolaj bor derimod ikke hjemme, han bor i Sverige, hvor han spiller klaver. Viktor har det rigtig svært, mest fordi han savner sin far rigtig meget, men også fordi han som så mange ligestillede børn har en storebror, der driller han. Savnet af sin far er særligt vanskeligt, fordi det som barn er en kæmpe udfordring at skulle håndtere sine følelser, når mor og far ikke længere bor sammen. Samtidig lider Viktor hårdt under, at Nikolaj har det med ikke at dukke op til de aftaler, han har indgået. Og så er der lige det med storebror Ulrik. Han driller Viktor hver dag med alverdens ting, også med hans navn. Han kalder Viktor for Viggo! Ulrik er også ham, der står i timevis foran spejlet i badeværelset for at rette på sit hår og trykke bumser ud. Ligegyldigt hvad Viktor siger, syntes Ulrik, det er irriterende. Spørger Viktor hvad klokken er, svare Ulrik: "Skrid, din fnatmide!". Udtrykker Viktor begejstring over dagens vejr, gnækker Ulrik med sin meget dybe stemme: "Hold kæft, din nar!"

Da far havde fødselsdag, blev det besluttet, at mor, Viktor og storebror skulle mødes med far og spise middag på Restaurant Verona. Viktor kendte restauranten godt, fordi mor arbejdede der, og Giovanni, der ejede stedet, altid var sjov og lod Viktor drikke alle de sodavand, han kunne. Alligevel kunne Viktor ikke forstå, hvorfor de ikke bare kunne spise sammen hjemme i lejligheden, men som Ulrik irritabelt fortalte ham, skulle mor og far mødes på neutral grund. Det kunne Viktor dog stadig ikke forstå. Med ak, de ventede og ventede. "Jamen, Susanne, Har du ikke fået min besked jeg har lagt på din mobilsvarer?" Far kunne ikke komme til middag på grund af en nyt jobtilbud, og et skænderi opstår mellem to forældre på deres mobiltelefoner.

Jo det er unægteligt svært at være Viktor. En far der bor i Sverige, en storebror der næsten ikke er til at holde ud, og en distræt mor. Alligevel elskede han aftenerne, hvor mor listede sig ind i soveværelset, før hun gik i seng, og kyssede ham på kinden. Men ofte var det svært omkring sengetid. Mor plejede altid at sige: ”Du må ikke være ked af det. Far elsker dig jo, selv om I ikke ses så meget.”
Men som alle andre børn har Viktor sine drømme. Viktors drøm er at blive en stordunkende stjerne på det lokale baskethold. Men desværre volder også det problemer. Den irriterende træner har nemlig et lidt for godt øje til mor og skriger tit efter Viktor, fordi han ikke kan dunke: ”Er du blind, din idiot?” Alt syntes at være imod Viktor, men så en dag sker der underlige ting og sager. Da Viktor står i køkkenet med en finger nede i et glas Nutella og skal til at slikke på fingeren, fører en usynlig magisk hånd en kniv ned i glasset. Hånden er ikke Viktors, men derimod et lille mærkeligt loddent og fedladent dyr. Gilbert er Viktors nye ven. En usynlig ven, som kun Viktor kan se. Fra det tidspunkt ændres Viktors færden, og stort set intet bliver, som det før har været.

Selv om Gilbert roder og kalder Viktor et flæbefjæs, bliver de gode venner, og da det viser sig, at det lille dyr kan flytte på ting ved tankens kraft, begynder Viktor at benytte sig af Gilberts magiske evner. Det skal vise sig, at Gilberts magiske evner nemlig bliver særdeles nyttige for Viktor, blandt andet på basketholdet, præcist som Ivan, der fik hjælp. Hvordan bogen afsluttes skal være en hemmelighed, der gemmes til læseren, men mon ikke alt ender godt, og mon ikke også Viktor får en "rigtig" ven en dag?

Der er to helt klare ting, bogen USYNLIGE VENNER udmærker sig ved. Det første er bogens tema, der forbliver højaktuel og relevant; børn i skilsmisse og de mentale øretæver det afstedkommer. Blandt mange børn og sikkert også blandt voksne, florerer nemlig en fantasiverden, som i mange henseender hjælper til med at tackle svære situationer. Ifølge ny amerikansk forskning skaber to ud af tre børn deres helt egen fantasiverden, hvor de både kan opleve og bekymre sig med deres usynlige venner. Hvem har ikke mødt Alfons Åbergs hemmelige ven Svipper?

Det næste er forfatterens fortællestil omkring det fiktionslitterære indhold med det, at børn har en eller flere usynlige venner. Det gennemgående træk i fortællingen er, at Gilbert taler om sig selv som "vi", hvilket er interessant og sproglig udfordrende omkring begreberne "jeg" og "vi". Man fristes som læser til at tænke, om Viktor og Gilbert er to figurer eller en og samme. Yderst interessant og udfordrende for mig som både læser og anmelder af USYNLIGE VENNER.

Bogen er forsøgt som oplæsning for en samlet 1. klasse i en almindelig folkeskole, men uden den store udfordrende virkning blandt børnene. Det, børnene kommenterede på, var de korte beskrevne konflikter og indforstået voksensnak, der blev udvekslet mellem to forældre, og ikke det egentlige omdrejningspunkt: Viktor og Gilbert. Overordnet er USYNLIGE VENNER skrevet i en fornuftig skriftstørrelse. Illustrationerne er noget flade og intetsigende, nærmest karikatur. Det klæder ikke en ellers ypperlig fortælling. Som almindelig højtlæsning i hjemmet er bogen ideel netop på grund af indholdets tema. Som forældre får man (måske) en sjælden chance for, at sit barn lukker op for sin tankevirksomhed, også omkring det emne der hedder "delebørn".

USYNLIGE VENNER er aktuel igen til efteråret 2010. Der får titlen premiere i biograferne herhjemme. Niels Gråbøl, der tidligere står bag Møv og Funder, sidder i instruktørstolen, og en række kendte danske skuespillere kan ses i hovedrollerne. Blandt andet lægger Anders Matthesen stemme til Gilbert. Når filmen får premiere herhjemme, vil der samtidig udkomme endnu en bog om Viktor og Gilbert.

USYNLIGE VENNER høster 5 stjerne for historien og dens beskrivelse. Det er en titel, som alle forældre til børn fra 6 år burde have stående på en bogreol i hjemmet. Temaet vil altid være interessant og aktuelt, og vil altid give anledning til fantasifuld dialog mellem fortæller og barn. Underholdningsværdien er høj, men havde illustrationerne været mere fikse og ikke lignet et stykke ligegyldigt fyld, som kan sammenlignes med en illustration til en kedelig aviskronik, så ville den 6. stjerne været i hus. Jeg ser frem til filmatiseringen, samt den efterfølgeren bog.
Phabel / ArtPeople
Niels Gråbøl
158