Vega, Liva og Adrian leger i børnehaven. Legen udvikler sig hele tiden, og imens forhandler de: ”Du skal være babyen”, ”Nu kan vi lege, at du har brækket benet” og ”Måske kan I begge to være min mor.” Vega på 4 år har to mødre og kan derfor udfordre sine legekammerater på rollerne i legen. Det er nu meget nemt. I bogen ligesom udenfor bogen er de fleste børn i den alder ikke så fastlåste i deres normer.

På billedsiden er Vega leger mor, mor og børn lige så nem at følge, som handlingen er det. Farvelægningen er uden skygger og nuancer. Det gør illustrationerne lidt flade og meget velegnede til de yngste børn i børnehaven. Kun ansigterne er tilføjet lidt kindrødt og en enkelt linje omkring øjnene.

Sproget er friholdt for svære ord. Om nødvendigt kan den voksne højtlæser forklare, hvad en lægetaske og et blåt mærke er. Adrian falder nemlig ned af skamlen, da han vil hente børnehavens lægetaske. Han får hjælp af pædagogen Henning, indtil de to legekammerater overtager.

Liva skal være den mor, som er lægen. Vega skal være den mor, som styrer ambulancen. Sådan kan barnelogik nemlig også være.

På nogle af siderne kan man også finde sneglen Sebastian. Den spiller ikke ind i handlingen, men den er et lille ekstra krydderi, fordi barnet opfordres til at lede efter Sebastian. Sneglen er ikke altid lige der, hvor man forventer at finde en snegl: Den sidder f.eks. på Fiskestuens skilt eller ovenpå lægetasken. På opslaget, hvor den grædende Adrian trøstes af Henning, ser man en rød, dunkende bule på Sebastian. Adrians skade er skjult af bukserne, men sneglen kan illustrere, at det gør ondt. På sidste tegning er Sebastian ligesom Adrian bundet ind i bandage (toiletpapir).

Undervejs i det lille drama med forhandlingen af roller, faldet fra skamlen og sygehuslegen er der et kort intermezzo, hvor børnene deler deres viden om, hvor børn kommer fra, med hinanden (og dermed med læseren). Dog ikke mere detaljeret end, at der er mange babyer, som bliver født på hospitalet, og mange babyer, som bliver lavet af en mor og en far, som Henning fortæller. Men der er også mange babyer, som bliver lavet på hospitalet, med hjælp fra en læge. Det er denne forklaring, som giver børnene ideen til lægelegen.

Vega leger mor, mor og børn er altså en helt almindelig historie om en helt almindelig dag i børnehaven for et helt almindeligt barn. Man kan så vælge at fokusere på, at lige netop Vega har to mødre, eller man kan vælge at lade det være en (for handlingen) ligegyldig detalje. Ved at gøre det sidste, antyder man, at det ikke behøver ændre barnets liv at have to mødre.

Frejsen
Marianne Birkeskov
Grith Oksen