Dette lille hæfte er en guide til hvordan man kan skabe mere visuel støtte i vores dagtilbud. Der er både teori og konkrete eksempler på, hvordan det kan gøres. Et redskab til skabe genkendelighed og struktur i børnenes dagligdag.

Gennem introduktion og praksiseksempler bliver man ført gennem pædagogiske overvejelser i forhold til at gøre hverdagen mere genkendelig og struktureret for børnene.

Det handler ikke kun om tavler og piktogrammer. Det handler lige så meget om fælles retning, struktur og deltagelsesmuligheder for både børn og voksne. Det er ifølge denne guide vigtigt at skabe en fælles forståelse for, hvorfor og hvordan man arbejder med visuel støtte. Derudover skal man være opmærksom på, at det kan være tidskrævende, så det er vigtigt at fordele ansvaret. Man er ligeledes nødt til at give medarbejderne mulighed for at vidensdele og snakke om de refleksioner der opstår undervejs. Hæftet viser hvordan man kan bruge piktogrammer i arbejdet med blandt andet stemmestyring og social læring omkring følelser eller forventninger. Det kunne også være toiletbesøg, garderoben og styring af leg. Der er mange overgange i børnenes hverdag, og her bliver visuel støtte også et afgørende redskab for at gøre disse så milde som muligt.

Man får konkrete eksempler på skemaer og redskaber til at gå direkte hjem i dagtilbuddet og arbejdet med visuel støtte. Bogen henvender sig til et pædagogisk personale, der ønsker mere viden om visuel støtte og viden om, hvordan man styrker børns deltagelse i hverdagen.

Faglitteratur
Dafolo
Pernille Bonderup Christensen og Janne Yde Tange
Anne Lovén Jonstrup
50
Henriette Korneliussen
21. oktober 2025

Seneste anmeldelser

-->