William & Athena (serie)

De to børn William og Athenas bliver viklet ind i begivenheder, som har deres udgangspunkt i det gamle Ægypten, Kina, Peru osv. I hver bog sætter arkæologiske fund gang i eventyret. Referencen til Indiana Jones er tydelig og bruges af og til som en humoristisk pointe. Sideløbende med de historiske gåder forsøger Athena at finde ud af, hvad der er sket med hendes mor, som er forsvundet og sandsynligvis død under en udgravning. Var det en ulykke eller et mord, og kan morens efterladte dagbog afsløre, hvilken fantastisk opdagelse hun var på sporet af?
Kit A. Rasmussen benytter sig af forskellige virkemidler til at holde et højt fortælletempo. Bl.a. er kapitlerne skiftevis skrevet ud fra Williams og Athenas synsvinkler. De to børn er forskellige, derfor kan læseren efter personlighed identificere sig med en af de skiftende hovedpersoner. Athena er den temperamentsfulde og følelsesmæssige handlende. William er mere forsigtig og velovervejet, og det er ofte ham, som løser gåderne, som undervejs forsøger at stoppe deres rejser. William er den, som udvikler sig mest gennem serien, men begge børn må se deres liv forandret for altid, inden eventyret slutter.
Den skiftende synsvinkel er meget gennemført. F.eks. er der et tomt kapitel, hvor Athena er besvimet. Athenas far kaldes Far i Athena-kapitlerne og Bendt i William-kapitlerne, og lignende navneskift gør sig gældende for andre personer.
Et andet greb er, at de fleste kapitler ender med en cliffhanger. ”En dyb rumlen løb gennem jorden. Fik væggene til at skælve. Løs jord faldt ned fra loftet. De havde valgt forkert.” Ofte bliver spændingen trukket endnu længere af, at synsvinklen skifter, så man må vente endnu et kapitel med at læse fortsættelsen.
I slutningen af femte bog, INKAENS OFFER, er cliffhangeren over dem alle. Det er William, der lægger synsvinkel til. ”Athenas krop skærmede for hans syn ind i lokalet, men hun stivnede tydeligt. Stod komplet stille i døråbningen. Hendes stemme var kun en hvisken. »Mor?«” Heldigvis er fortsættelsen udkommet, så vi ikke behøver vente på LABYRINTENS RITUAL, hvor det afsløres, hvad der sket med Athenas mor.
Sjette og sidste bind i serien, LABYRINTENS RITUAL, adskiller sig på flere punkter fra de øvrige bind. Hvor resten af serien ikke forholder sig til effekten af de antikke kulturers ritualer, gennemgår Athena (det meste af) et ritual og får overmenneskelige evner. Det er lidt uklart, hvor meget der kun sker i hendes hallucinerede hjerne under indflydelse af de stoffer, som hørte ritualet til. Noget ER i hvert fald forandret for Athena.
Ud over de rent sensoriske forandringer i Athena må både hun og William leve med, at der vendes op og ned på deres respektive familier. I første bind, KEJSERENS HEMMELIGHED, ved Athena ikke, hvad der er sket med hendes mor, og William ved ikke hvem hans far er. Den del af mysteriet fylder mere og mere gennem serien, og især Athena må indse, at ikke alle i hendes familie er så gode og trygge, som hun hidtil har antaget.
De seks bind i serien hedder KEJSERENS HEMMELIGHED, GRAVENS FORBANDELSE, PRØVELSERNES HUSE, PROFETENS TEMPEL, INKAENS OFFER OG LABYRINTENS HEMMELIGHED og bør læses i den rækkefølge.
WILLIAM & ATHENA er et rigtigt godt bud til den læser, som ønsker spænding og højt fortælletempo kombineret med et indblik i nu forsvundne kulturer fra Grækenland for 3500 år siden til Kina, Mexico og Peru i 1500-tallet. Jeg kan følge forlaget angivelse af 9-12 årige som målgruppe. Enkelte steder bliver spændingen til uhygge. Man skal kunne holde en højtliggende spændingskurve ud, som driver læseren til at tage det næste kapitel. Og det næste. Og det næste.
De seks bind i serien hedder KEJSERENS HEMMELIGHED, GRAVENS FORBANDELSE, PRØVELSERNES HUSE, PROFETENS TEMPEL, INKAENS OFFER OG LABYRINTENS HEMMELIGHED og bør læses i den rækkefølge.
WILLIAM & ATHENA er et rigtigt godt bud til den læser, som ønsker spænding og højt fortælletempo kombineret med et indblik i nu forsvundne kulturer fra Grækenland for 3500 år siden til Kina, Mexico og Peru i 1500-tallet. Jeg kan følge forlaget angivelse af 9-12 årige som målgruppe. Enkelte steder bliver spændingen til uhygge. Man skal kunne holde en højtliggende spændingskurve ud, som driver læseren til at tage det næste kapitel. Og det næste. Og det næste.
Skønlitteratur
Høst & Søn
Kit A. Rasmussen
885
Bjarne W. Andresen
12. marts 2015