WOW! DET ER DYR, er en bog om - dyr. Et leksikon proppet med alverdens informationer, som man nemt kan dykke ned i. Dette dyreleksikon indeholder masser af emner, hundredvis af lækre fotos krydret med tusinder af ord samt fantasillioner af fantastiske ting man, som interesseret læser kan gå på opdagelse i.

Richard Walkers leksikonidé om dyr er et modigt og endog meget vovet eksperiment. Dette argument kan bevises, ved blot at anvende en velkendt søgemaskine tilsat ordene "En bog om dyr." Dette uskyldige miks afslører frembrusende 537.000 (!) kategoriresultater på blot 0,22 sekunder.

På trods af ovenstående resultat, der vist kan tage pusten fra selv den største bognørd, profilerer udgiveren titlen som et ”naturhistorisk illustreret museum, en søgemaskine og verdens største Zoo på én gang”. Ret ambitiøst.

Dog skal ret altid være ret, hvis man skal følge det velkendte ordsprog. WOW! DET ER DYR indeholder det, der bliver lovet, i informationsmaterialet fra forlaget: "masser af emner, hundredvis af billeder, tusinder af ord og millioner af spændende ting at undersøge nærmere". Et sandt overflødigshorn, men som alligevel både overrasker og skuffer ved første øjekast. Et flot og indbydende cover, hvor bogens titel er printet i ekstra stort format og belagt med en spejlagtig baggrund, hvilket gør, at læseren kan se sig selv i øjnene.

Interessant kunne det være at kende udgiverens årsag til dette valg, men dette overlades helt og aldeles til læseren. Coveret associerer straks til endnu en ny udgave af en pegebog for de mindste, men allerede ved synet af den omfattende indholdsfortegnelse afslører denne, at der bestemt ikke er tale om et værk, de mindste læsere kan gøre brug af.

Indholdsfortegnelsen fortæller, at værket er opdelt i tre afsnit: Diversitet, Evner, Levevis. Under Diversitet, kan man finde et kapitel der hedder Symmetri, samt et andet, der benævnes Livslængde. Under Evner, findes kapitler med betegnelser som Vedligeholdelse og Kurtisering. Værkets tredje og sidste afsnit fortæller blandt andet om Økosystem og Partnerskab. Spørgsmålet er her, hvilken kategori af børn der forstår disse flotte, men også spøjse benævnelser. Bogens ordvalg bør i højere grad være medvirkende til at akkumulere interessen og forståelsen hos bogens læsere uanset alder.

esværre fremgår det ikke, hverken af informationsmaterialet eller selve bogen, hvilken aldersgruppe udgivelsen henvender sig til. Umiddelbart indbyder værket til en form for interaktiv pegebog for de mindste, men de mange spooky fotos vil højst tænkeligt give en modsat effekt. Interessen kunne måske være passende blandt de lidt større børnehavebørn, hvilket dog vil kræve nærvær fra den voksne. Indholdet vil således heller ikke egne sig til brug ved arbejde med pædagogiske læreplaner, idet både sproget og de mange fotos simpelthen er for uoverskueligt til netop dette formål, da indholdet fordrer en udpræget detaljeret viden om dyrs trivsel og færden. Den ideelle målgruppe skal derfor findes i den kategori af børn, der beskæftiger sig med indledende biologiundervisning i skolen. Bogen vil dog som et objekt kunne placeres på både institutionens som på den hjemlige bogreol, hvor man, hvad enten den aktive voksne er pædagogen eller forælderen, i samarbejde med barnet måske kunne finde sit yndlingsdyr, eller blot lære et dyr, man ikke aner eksistere, nærmere at kende.

En anden valgmulighed er at skimme det omfattende og velformulerende (dyre)register bagerst i bogen. Her kan man blandt andet få svar på, hvad en Cnidaria er, hvor en Porifera lever, samt hvor gammel Tuataraer kan blive.

Et andet spændende og relevant afsnit i bogen er ordlisten. Er man i tvivl om, hvad Feromon er, eller hvad en fotosyntese består af, eller man måske blot skal have forklaringen på, hvad en fugl er, så er der hjælp at hente i ordlisten. Den mindre spændende og irrelevante detalje er bogens allersidste side, hvor der er oplistet 123 navne på de, der har medvirket ved tilblivelsen af denne bog. Et must måske, men absolut børnekedeligt.

Bogen er en del af A Dorling Kindersley Book (DK), der er verdens førende familieillustreret reference udgiver, med speciale inden for innovative non-fiction bøger for børn og voksne. Bogens forfatter er Richard Walker, PhD, som er kendt for titler som NATURDEDEKTIV, INDEN I DIG samt ENCYCLOPEDIA AF DEN MENNESKELIGE KROP.

Overordnet er det mere end vanskeligt, at tildele WOW! DET ER DYR mere end 3 stjerner. Faktisk er to stjerner mere på sin plads, men bogens indbinding og forsidegrafik trækker, med en god portion held, den 3. stjerne frem. Underholdningsværdien er nederst på barometret og det nødvendige pædagogiske islæt er ret mangelfuld. Skuffelserne er derimod mangfoldige.

Absolut ikke noget WOW, snare A HA.
Nyt Nordisk Forlag
Richard Walker