En nej-hat i børnestørrelse
Pædagogik

Dagtilbud og skoler som børnenes arbejdspladser
Hvor vores forældres og bedsteforældres arbejdsliv primært bestod i at løse de opgaver, de var ansat til, ved hjælp af de færdigheder, de havde erhvervet sig under deres læretid eller uddannelse, forventes vi i det moderne arbejdsliv at indgå i en række selvudviklende processer og teamstyrkende aktiviteter, som i højere grad trækker på psykologiske og terapeutiske diskurser end på den fagviden, der hører vores profession til.
I dagtilbud og skoler ser jeg tegn på, at dette skift også udøver indflydelse på måden pædagoger og lærere møder børnene. Denne ændrede tilgang kan der også siges gode ting om, men der er en række problemstillinger og bivirkninger, som jeg synes, det er vigtigt at belyse. Især fordi disse er svære at få øje på ved første øjekast. Samtidig kan de kan have nogle ret uhensigtsmæssige konsekvenser. Jeg vil derfor gennemgå dem under følgende tre hovedoverskrifter:
- Det, vi gør i den bedste mening, kan have de modsatte effekter
- Det kan være svært at opdage, hvad der er på spil
- Det kan være svært at sige nej både som børn og forældre
Læs hele artiklen af Jacob Folke Rasmussen i vedhæftede PDF.
Bilag
Seneste artikler


