1. juni 2018
En lidt kryptisk overskrift måske, men der er en mening med ordvalget. Det handler nemlig om påvirkning fra vores omgivelser – om oplevelser, der har en afsmittende virkning - og ikke mindst: om valg!

Hvilke sproglige og kulturelle oplevelser vælger vi at give os selv? Er det valg, som giver mentalt overskud? Giver oplevelserne energi? Og er det input, der kan berige de børn, som vi har ansvaret for? 

For en del år siden havde jeg fornøjelsen at møde Gunnar Ørskov på en generalforsamling i BUPL. Jeg husker ikke foredragets overskrift, men der er et budskab, som sidder fast i erindringen  det står nærmest bøjet i neon, så lad os forestille os det Det er dette statement:

 

"Det handler om at vælge afsmitning. Hvem ejer dit fokus?" (Ørskov 6.10.2011)

 

Vi lever i en kompleks verden en virkelighed, som afkræver os mange daglige valg både professionelt og privat. Ørskov pointerer, at alle valg har en konsekvens. Vi kan vælge at turde og at ville eller det modsatte. Vi kan faktisk også vælge ikke at vælge, men det er også et valg!

Praksis i et dagtilbud må siges at være spækket med valg nogle valg er allerede gjort i form af strukturelle rammer og overordnede beslutninger om planlagte aktiviteter. Men hverdagen byder en række praktiske og relationelle valg, som skal tages med blik for udvikling af et stærkt, sundt og kreativt læringsmiljø. Det forventer vi af os selv som pædagogisk personale, og det forventer vores omgivelser også det er jo det, vi er ansat til.

Gunnar Ørskov nævner, at mennesket som individ har brug for at kunne indfri forventninger. Vi har et sæt forventninger til os selv/til vores fag, og når de indfries, har vi overskud - modsat: når det ikke sker, har vi underskud. Overskud gør os i stand til at give, mens underskud kun kan tage. Den voksne og den professionelle voksne i særdeleshed, skal kunne give. Vi har til opgave at stimulere, engagere, udfordre og inspirere for dermed at skabe rum for trivsel, udvikling og læring.

Men hvordan genererer vi så overskud? Der findes næppe et entydigt svar. Svaret vil variere fra menneske til mennesker fra livssituation til livssituation, og vi kan have forskellige fokus, men denne artikel zoomer ind på overskud som produkt af sproglige og kulturelle input hos den professionelle voksne i dagtilbud. Vi skaber overskud ved at opleve nyt, diskutere og lade os inspirere. Men det er jo ikke lige gyldigt hvilken kvalitet oplevelserne har, for de smitter os. Vi bliver farvet og smittet af TV-udsendelser, de sociale medier, aviser og bøger. Når vi ser udsendelser, som går ud på at gætte hvilken kendis, der bruger hvilken tandpasta - eller læser ugeblade hos frisøren er det det, vi bliver smittet af - og det, som vi smitter videre med dagen efter på vores arbejde. Lidt sat på spidsen, forstås, der er jo ikke noget galt med at lade sig underholde, men vi har brug for andet ved til det sproglige og kulturelle bål. Og vi må være bevidste om egne smittekilder: Børnene har nemlig brug for, at den voksne optræder som formidler af kulturel og sproglig rigdom - og det kræver, at vi selv møder og udforsker denne verden.

Jeg kan varmt anbefale udsendelsen Den røde sofa http://den2radio.dk/programserier/den-rde-sofa/, hvor en række forfattere interviewes om deres forfatterskab. Her inviteres lytteren ind i vidt forskellige universer, og her møder jeg for første gang Dy Plambeck:

Regnen plettede de udtørrede muldvarpeskud og slog hårdt og præcist som pift til bladene. Den væltede ned over kronerne i store runde dråber, og gråden steg op i halsen på Uffe.

Citatet er fra romanen Gudfar, som er fortællingen om Uffe om livet, ensomhed, længsel og at kæmpe for det og den man elsker. Dy Plambeck er en mester i sprogbilleder og stærke fortællinger. Som læser er det svært at undgå at blive berørt og beriget, så Plambeck må ud fra mit synspunkt siges at være en af en række gode afsmitninger at vælge. Selvfølgelig kan denne litterære oplevelse ikke overføres direkte til det pædagogiske arbejde, men læsning af bevidsthedsudvidende tekster beriger, og vi får mulighed for at smitte børnene med vores lyst til at lade sig føre ind i bøgernes univers samt nysgerrig og fantasifuld brug af sproget med alle dets nuancer.

Jeg vil opfordre til at smitte med engagerende, stærke sproglige oplevelser. Lad os starte en epidemi, som kan smitte alle børn!


Anne Marie Marquardsen
Pædagog, leder, konsulent, forfatter og foredragsholder

Seneste blogindlæg

Kategorier

Blog kategori