Til den didaktiske opgave, skal vi på en tur med en børnegruppe ud i skoven, hvor der skal samles ting, leges og læres.
Temaet er valgt ud fra linjefaget – værksted, natur og teknik.

Der tages udgangspunkt i Hiim og Hippes didaktiske relationsmodel.


Målgruppe og deltagerforudsætninger:
En SFO med normalt fungerende børn i alderen 7-10.  SFO’en ligger tæt på skovområde, så vi ikke skal bruge offentlige transportmidler.

Til turen er der to til tre pædagoger med (en pædagog pr. 8 børn).
Der er afsat 3 timer til turen, fra vi tager af sted til vi er hjemme igen.
Børnene skal motiveres via fortællinger og tegne opgaver om skoven før skovturen.


Mål for forløbet:
Målet med forløbet er, at børnene kommer ud og får en god og sjov oplevelse i naturen ved, at de indsamler nogle ting.
Ting der skal indsamles: Tre forskellige blade og min. et dyr, kastanjer o.l

Det er vigtigt, at børnene udvikler en undersøgende tilgang til naturen og får mulighed for aktiviteter og oplevelser, som kan bidrage til personlig og social udvikling.

På skovturen vil vi også sætte fokus på motorisk udvikling og sansestimulation, det er vigtigt at barnet lærer at udfolde sig kropsligt i en varieret og stimulerende natur med henblik på at udvikle sanser, motorik, sundhed og velvære.

Naturligvis kan dette ikke alt lade sig gøre med en enkelt skovtur, dog skal det være en inspiration til børnene!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev