ALICE KJÆR

Pædagog, cand. pæd. og forfatter
Langsom pædagogik til 0-6 årige børn! Alice Kjær fortæller i ord og billeder om, hvordan voksne kan støtte børns trivsel, tro på sig selv og livsduelighed ved at skabe æstetisk sansende og legende miljøer på børns præmisser. Gennem nærvær og fordybelse i temaer der fascinerer børn, kan voksne lære at føre børn frem til æstetiske læreprocesser og kreativ udfoldelse.

Sæt tempoet ned og tune dig ind på børnene.  Alice Kjær fortæller i ord og billeder, hvorfor og hvordan vi  i en travl hverdag kan dyrke en mere langsommelig pædagogik med sanselige og eksperimenterende lege- og lærings miljøer på 0-6 årige børns præmisser med ro og tid til processen.

Alice Kjær er pædagog, cand. pæd. i pædagogik og forfatter til rækkerække pædagogiske fagbøger udgivet i Danmark og Norge. Centralt er her, børns sanselige og kropslige måder at være og lære på, samt hvordan vi kan skabe rum og rammer der støtter børnefællesskab, nysgerrighed, engagement og lyst til at lære mere.

Som pædagog er Alice inspireret af Reggio Emilia filosofien. Hun arbejder med stemningsfulde børnemiljøer med tid til nærvær og udviklende øjeblikke. Det behøver ikke være spekulativ indretning, det kan gøres enkelt, og ved at vi giver hinanden luft og tid til at fordybe os i hverdagen med små børnegrupper.

Med hendes store ekspertviden om fordybende lege- og læringsmiljøer holder hun foredrag og workshops om, hvordan vi kan give langsommeligheden plads i en til tider hektisk hverdag med 0-6 årige børn.

Foredrag

Send forespørgsel

Lær at se med barnets øjne

Med afsæt i bogen Liv og tid til læreplanen- med øjne på børnene giver jeg eksempler på og redskaber til, hvordan man i en travl hverdag kan finde tid og ro til arbejde med den pædagogiske læreplan. Formålet er, at den kommer til at leve i hverdagens praksis og ikke bliver til en byrde. Jeg kommer jeg ind på, hvordan man på enkelt måde kan arbejde med det fælles pædagogiske grundlag, børneperspektivet og de 6 læreplanstemaer i en helhed og evaluering.

Send forespørgsel

Legeprojekter med børn - fra forberedelse til fordybelse

Få inspiration til, hvordan børn gennem undersøgelser, skabende arbejde, dialoger og eksperimenter kan gå på opdagelsesrejse i et tema. Formålet er, at børn gennem sansende og kropslig fordybelse i et tema over en periode får en dybere læring om noget, der optager dem. Jeg kommer ind på spørgsmål som:

  • Hvordan kommer man i gang med et projektforløb med børn?
  • Hvilke børn skal deltage?
  • Hvor ofte foregår projektarbejdet?
  • Hvordan finder man et tema?
  • Og Hvordan kan børnene bevare interessen for et tema over tid?
Send forespørgsel

0-3 årige – Materialers fortryllende kraft som lege og læringsmiljø

Med afsæt i bogen Sanselige legeprojekter med 0-2 årige kommer jeg med ideer til, hvordan man kan rammesætte spændende sansemiljøer med genbrugs- og natur materialer, hvor de yngste børn får et frirum til at udforske, samtidig med, at de gør erfaringer i et fællesskab, hvor relationer og venskaber kan vokse.

Send forespørgsel

Børn er små æstetikere

Æstetik betyder at sanse, føle og fornemme. Og netop det er kendetegnende for 0-6 årige børns måde at opleve, lære og bearbejde deres omverden på, uanset om de leger, tegner, bygger i sand, synger, digter historier, danser, spiller teater osv. Jeg kommer ind på, hvordan vi kan udfordre børn på deres præmisser. Og vil komme ind på spørgsmål som:

  • Hvordan får man øje på det sansende barn?
  • Hvordan kan man være medundersøgende og udfordre ud fra et børneperspektiv?
  • Og Hvordan kan man skabe æstetiske børne-og læringsmiljøer?
-->