Forfatteren Angie Thomas har skrevet en række meget læste ungdomsbøger. Den seneste, »The Hate U Give«, er filmatiseret. Angie Thomas skriver godt og ungt, og her skriver hun til tweens, der får en roman om en helt Usædvanlig pige i konflikt med alle de Sædvanlige.

Vi mester har en Glød, der lyser lidt stærkere end andre Usædvanliges Glød. Det er sikkert ikke noget tilfælde, at vi er nogle af de mest kraftfulde Usædvanlige, der findes. Misforstå mig ikke varulve, vampyrer, kæmper, feer, havfolk og andre Usædvanlige er meget stærke, men de har ikke Gaven, som os andre. Sådan får Angie Thomas lynhurtigt givet et billede af livet som en af de Usædvanlige. Nic Blake og hendes far er Usædvanlige. De ser noget andet og mere end andre, de ved, at byen Jackson, hvor de bor, ligger oven på en vulkan, der har indflydelse på hele hverdagen. De ser feerne, de ser auraerne omkring andre Usædvanlige, men hver gang, de er på kanten af at blive afsløret af Sædvanlige, må de flytte videre. Derfor har Nic Blake og hendes far boet virkelig mange steder: Det kan nemt blive venneløst, og derfor er det en stor glæde for Nic, at hun har fundet JP, en god ven i Jackson. Nics far bliver arresteret, nu er det op til Nic at få ham frigivet. Det sker ved hjælp af JP, Alex og andre gode venner. De må kæmpe mod mange og ukendte farer.

Som læser bliver man hurtigt lukket ind i livet som Usædvanlig. Det er her, Angie Thomas har sin store styrke: Hun beskriver en verden fyldt med feer og havfolk, og som læser tror man på dette liv.

Helvedeshunde, rougaros, boo hags og hamskiftere bliver en del af ens verden.

Det er spændende læsning, og der er masser af dialog, humor og ikke mindst action. Det er en bog, der kan læses af ti- til fjortenårige. Heldigvis er det første bog i en serie. Der kommer flere.