»Smask« er en del af serien Årgang 2024 med det fælles tema Forvandling. Maja bliver forelsket til op over begge ører, og det får betydning for hendes forhold til bedsteveninden Rosa, men også for hendes egen selvforståelse. Theodor er måske ikke helt så sød, som han ser ud til.

Smask indgår i Årgang 2024, en serie på 5 kortromaner med det fælles tema forvandling med forskellige anerkendte forfattere. Der er også en novellesamling i serien med samme tema, hvor novellerne er skrevet af dimittender fra Manuskriptskolen for Børnefiktion.

Smask handler om Maja, der har bedsteveninden Rosa. Sammen har de en tæt og indforstået humor. Vi forstår også, at Rosa er den pæneste og den mest populære af dem. En dag møder de Theodor, der kun har øjne for Maja. Hun bliver smigret og takker ja til at gå på date med ham. Det bliver indledningen til en altopslugende forelskelse for Maja, hvilket selvfølgelig ikke kan undgå at påvirke forholdet mellem Maja og Rosa. Theodor er charmerende og interesseret i Maja, men ganske langsomt begynder han at påvirke hendes beslutninger, fordi hun ikke vil virke barnlig eller fjollet i hans øjne. Vi følger forholdet over tid, indtil det er tydeligt for læseren, at det er et forhold med psykisk vold, men da Theodor stadig er utrolig charmerende overfor andre, bliver det svært for omgivelserne at gennemskue, og Maja prøver at tækkes ham for ikke at få konflikter med ham, samtidig med at hun får svært ved at sove og føler sig dårligt tilpas med sig selv.

Bogen kan bruges til frilæsning for unge, der ønsker at læse kortere tekster, men den kan også bruges i undervisningen i udskolingen, hvor man kan dykke ned i temaet forvandling, enten i denne bog alene eller sammen med de andre titler i serien.

Gads Forlag
Sanne Søndergaard
83